Miasto rozstrzygnęło przetarg na zakup dziesięciu kolejnych autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania dla MPK.
fot. UM Częstochowy
Do przetargu przystąpiły trzy firmy. Wybrano ofertę Solaris Bus & Coach z kwotą 44 mln 83 tys. 200 zł. - Powyższa oferta spełniła wszystkie warunki zawarte w specyfikacji warunków zamówienia oraz uzyskała największą liczbę punktów obliczonych zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia, kryteriami i ich wagami - tłumaczy Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych Urzędu Miasta Częstochowy.
Przypomnijmy, że warunkiem rozstrzygnięcia przetargu było uzyskanie środków zewnętrznych na ten cel. I tak też się stało. Miasto zdobyło 36,5 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowa została podpisana pod koniec grudnia 2024 roku.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych, kompletnych, niskopodłogowych, elektrycznych autobusów miejskich klasy MEGA (EV – Electric Vehicle) wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnymi licencjami, a także 10 stacjonarnych ładowarek o mocy min. 150 kW każda. Przetarg obejmuje również przeprowadzenie szkoleń, dostarczenie dokumentacji, niezbędnych narzędzi i urządzenia diagnostycznego oraz udzielenie wewnętrznej autoryzacji serwisowania i obsługi autobusów ich operatorowi, czyli częstochowskiemu MPK.
Autobusy mają być „przegubowcami” klasy MEGA, długości od 17,5 do 18,5 m, z minimum 105 miejscami dla pasażerów, w tym co najmniej 34 siedzącymi, z uwzględnieniem 12 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, w tym 4 siedzisk dla osób o obniżonej sprawności ruchowej. Silniki powinny być mocy nie mniejszej niż 230 kW. Pojazdy mają mieć możliwość odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii oraz funkcję ograniczenia prędkości do 70 km/h.
Autobusy mają być wyprodukowane i dostarczone do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą, ale nie później niż do 28 lutego 2026 roku.
Źródło: własne |