Teatr Adama Mickiewicza ma powody do zadowolenia. Podczas finału jubileuszowej 30. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej nagrodzono Ishbel Szatrawską, autorkę „Polowania” - prapremiery, która otworzyła w Częstochowie miniony sezon.
fot. Maciej Czerski/ Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Częstochowski spektakl znalazł się wśród 14 tytułów zakwalifikowanych do finału 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. „Polowanie” Ishabel Szatrawskiej w reżyserii i adaptacji Piotra Pacześniaka otworzyło w Teatrze im. Adama Mickiewicza sezon 2023/2024. Gdy ten zbliżał się ku końcowi, o tytule znów zrobiło się głośno. Wszystko właśnie za sprawą konkursu organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Teatry z całej Polski mogły zgłaszać inscenizacje oryginalnych polskich tekstów powstałych w ostatnich 20 latach. W sumie takich „kandydatur” było aż 154. Ostatecznej ocenie jurorów poddano 135 tytułów. Tuż po majówce podano wyniki obrad komisji artystycznej, w której zasiedli Dominik Gac, Piotr Hildt, Andrzej Lis, Anna Jazgarska, Szymon Kazimierczak, Wanda Świątkowska oraz Jacek Sieradzki (przewodniczący). To oni wybrali finałową czternastkę najciekawszych wystawień polskiego dramatu współczesnego 2023/2024. Z Częstochową rywalizowały spektakle z Bydgoszczy, Gdańska, Kielc, Torunia, Wałbrzycha, Warszawy, Wrocławia i Zakopanego.
Gala podsumowująca konkurs odbyła się 1 lipca w Instytucie Teatralnym. Z Grand Prix opuścił ją Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, uhonorowany za spektakl „Dropie” autorstwa Natalki Suszczyńskiej w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera. Jednak powody do dumy ma również Częstochowa.
- Niezwykle się cieszymy, że po raz pierwszy od wielu lat udało się częstochowskiemu spektaklowi zakwalifikować do finału. To niezwykle budujące, że nasze „Polowanie” zostało zauważone przez wybitne grono ludzi teatru, wybrano go finałowej grupy spośród 135 tytułów z całej Polski. Dodatkowo niezmiennie cieszy nas fakt, że tekst autorstwa Ishabel Szatrawskiej, na którego podstawie powstała ta realizacja, został nagrodzony. To znak, że idziemy w dobrym kierunku i sztuka tworzona przez młodych tworów nabiera znaczenia na polskiej scenie teatralnej – mówi Magdalena Woch, p.o. dyrektora częstochowskiego teatru.
W przypadku dramaturżki komisja artystyczna nagrodziła nie tylko „Polowanie” prapremierowo wystawione w Częstochowie, ale i „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”. Z drugim tekstem również spotkaliśmy się w naszym mieście. W ramach ubiegłorocznego Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” w teatrze przeczytano go performatywnie. Reżyserował Daniel Adamczyk, a w czytaniu wzięli udział Agata Ochota-Hutyra, Teresa Dzielska, Małgorzata Marciniak, Waldemar Cudzik, Bartosz Kopeć i Adam Hutyra, na co dzień współtworzący zespół aktorski Teatru im. Adama Mickiewicza.
Warto wspomnieć o jeszcze jednym sukcesie, który przyniosła lipcowa gala. Mowa o wyróżnieniu, które Fundacja Analog otrzymała za „Mleko w tubce” Agaty Biziuk i Anny Domalewskiej w reżyserii Agaty Biziuk, będące udaną próbą portretu pokolenia wchodzącego w życie wraz z transformacją ustrojową Polski. To zaznaczmy, że reżyserka (która odebrała wyróżnienie) od minionego sezonu pełni funkcję koordynatorki ds. programowo-artystycznych naszego teatru.
Aktualnie w gmachu przy ul. Kilińskiego trwa przerwa wakacyjna. Teatr wróci do pracy we wrześniu i pewnym jest, że „Polowanie” znajdzie się w repertuarze sezonu 2024/2025. Kto jeszcze nie widział tego spektaklu, będzie miał okazję nadrobić zaległości.
Źródło: UM Częstochowy |