fot. Łukasz Kolewiński/UM
W poniedziałek, 24 marca czworonożny robot Politechniki Częstochowskiej CZESTer zachęcał młodzież Technicznych Zakładów Naukowych do studiowania robotyki i nauk ścisłych. Prezentację możliwości robopsa poprzedziło kilka wystąpień. Na początek wszystkich powitał gospodarz, czyli dyrektor TZN Karol Kaczmarek, następnie prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk opowiadał o zaletach studiów, których ukończenie sprawia, że pasja łączy się z pracą w myśl zasady - Wybierz pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia. Sterowanie robotami, które stają się naszą codziennością, może być wymarzonym zajęciem, m.in. dla fanów gier komputerowych. Prezydent przekonywał, że nauki techniczne są ciekawe i mogą stać się prawdziwą inspiracją - zarówno życiową, jak i zawodową.
Anna Tymoshenko z Centrum Obsługi Inwestora UM jako przykład takiej sytuacji podała operowanie Czesterem, zapowiadając tym samym reprezentantów uczelni opiekujących się robotycznym psem.
Prof. Przemysław Postawa - inicjator całego projektu pochwalił się wyjątkowym urządzeniem dydaktycznym, czyli czworonożną platformą kroczącą, jaką udało się zakupić dzięki dofinansowaniu zdobytemu przez Wydział Inżynierii Mechanicznej PCz. Środki przyznano na projekt, który znalazł uznanie w ramach programu STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) realizowanego przez jedną ze światowych firm TIMKEN, która swoją działalność prowadzi również w Polsce.
Drugi z przedstawicieli Politechniki Częstochowskiej dr Bartłomiej Jeż zaprezentował uczniom TZN - już w praktyce - możliwości robopsa, który nad wyraz zwinnie poruszał się po sali gimnastycznej szkoły.
Każdy z zainteresowanych uczniów mógł spróbować swoich sił w kierowaniu robopsem, który potrafi przeciągać się, skakać, a nawet pozdrawiać, machając łapą.
Co potrafi robopies? Posiada 4 zaawansowane kończyny umożliwiające precyzyjne poruszanie się. Wyposażony jest w laserowy system skanowania otoczenia XT16 LiDAR, który analizuje przestrzeń w czasie rzeczywistym. Może być programowany do sterowania autonomicznego w różnych warunkach użytkowania.
Jako wsparcie dydaktyki CZESTer znajduje zastosowanie np. na zajęciach realizowanych w Katedrze Technologii i Automatyzacji PCz.
Źródło: UM Częstochowy |