fot. PL
Komitet Częstochowian „Nasz dworzec. Wspólna sprawa!" w piśmie do parlamentarzystów, radnych Sejmiku Śląskiego, marszałka województwa śląskiego i władz samorządowych stanowczo sprzeciwia się planom wyburzenia budynku dworca głównego PKP w Częstochowie i apeluje o podjęcie działań zmierzających do jego modernizacji. Treść w całości przytaczamy poniżej. "W imieniu tysięcy mieszkańców Częstochowy oraz regionu częstochowskiego wzburzonych pomysłem rozbiórki gmachu głównego (pawilonu zachodniego) dworca PKP w naszym mieście apelujemy o podjęcie pilnej interwencji w Ministerstwie Infrastruktury na rzecz zachowania i remontu tego reprezentacyjnego budynku, który w zeszłym roku został wybrany przez czytelników Gazety Wyborczej najlepszym obiektem wzniesionym w Częstochowie po 1989.
Uważamy, że po pieczołowitej modernizacji połączonej z częściową przebudową wnętrz i zmianą układu funkcjonalnego gmach dworca będzie z powodzeniem służyć pasażerom i mieszkańcom miasta oraz regionu, a jego rozbiórka stanowiłaby bezprzykładny przejaw marnotrawstwa i uszczuplenia majątku wspólnego.
Zdecydowanie popieramy pomysł, aby przestronny i znakomicie położony w samym centrum miasta budynek po remoncie obok funkcji związanych z obsługą ruchu pasażerskiego i komercyjnych pełnił również rolę siedziby placówek kulturalnych, które obecnie cierpią na brak odpowiednich warunków lokalowych (młodzieżowa świetlica środowiskowa z biblioteką, Regionalny Ośrodek Kultury, Społeczna Szkoła Baletowa itd.). Razem z działaczami częstochowskiej kultury liczymy na zaangażowanie Rady Miasta Częstochowy, Sejmiku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego i Komisji Infrastruktury Sejmu Rzeczypospolitej w tej sprawie.
Budynek dworca zaprojektowany przez uznanego arch. Ryszarda Frankowicza został wzniesiony ogromnym kosztem finansowym i oddany do użytku zaledwie w 1996, jako najnowocześniejszy wówczas obiekt tego typu w Polsce. Pozostajemy w kontakcie z projektantem budynku, który już wielokrotnie deklarował pełną gotowość i wolę współpracy przy pracach modernizacyjnych.
Pomimo nieprofesjonalnego i niedbałego zarządzania przez miejscowy Zakład Nieruchomości PKP S.A. częstochowski dworzec ciągle jest atrakcyjnym budynkiem, stanowi jeden z symboli miasta i znajduje się w dobrym stanie technicznym. Nie możemy zgodzić się, aby został on rozebrany pod budowę przystanków autobusowych, których lokalizacja na placu Rady Europy stanowiłaby jego degradację architektoniczno-urbanistyczną i społeczną.
Przypomnijmy, że decyzję o likwidacji obiektu i zastąpienia go wielokrotnie mniejszym budynkiem stacyjnym podjął w 2019 ówczesny Zarząd PKP S.A. na wniosek pracownicy pionu inwestycji p. Ewy Borodzicz (działaczka partii Prawo i Sprawiedliwość). Decyzja ta została podjęta arbitralnie, z pominięciem jakiejkolwiek formy konsultacji społecznych (sondaż, ankietowanie) oraz bez sporządzenia analizy ekonomicznej i analizy stanu technicznego budynku. Dodatkowo w 2022 r. władze ww. spółki zignorowały uchwałę Rady Miasta Częstochowy, w której radni sprzeciwili się wyburzeniu pawilonu głównego (zachodniego).
Jeszcze w 2019 rozpisano co prawda konkurs architektoniczny, ale już w jego regulaminie wykluczono możliwość remontu dotychczasowego gmachu, a maksymalny koszt inwestycji określono na zaledwie 18,5 mln złotych. W efekcie sąd konkursowy zarekomendował do realizacji najskromniejszy projekt autorstwa pracowni Toprojekt z Rybnika, który nie przewidywał budowy nowego obiektu, a jedynie rozbiórkę dotychczasowych pawilonów i modernizację przejścia nadziemnego wraz z budową przystanków autobusowych. Następnie w 2023 przeprowadzono pierwszy przetarg na przebudowę (rozbiórkę budynków i modernizację przejścia nadziemnego), ale najniższa oferta opiewała na sumę prawie 120 mln złotych.
Sugerujemy Zarządowi PKP SA przyjrzenie się jeszcze raz możliwościom gospodarnego zarządzania tym obiektem, w tym wysokościom stawek wynajmu powierzchni w budynku dworca.
Naszym zdaniem brak jest gospodarności, co powoduje nierentowność utrzymania obiektu z uwagi na wielkie powierzchnie świecące pustkami.
W dużym ponad dwustutysięcznym mieście dworzec kolejowy jest nie tylko przystankiem kolejowym, ale pełni i powinien pełnić również ważne role społeczne, co spółka skarbu państwa powinna priorytetowo brać pod uwagę. Obawiamy się również długiego okresu całej inwestycji (prawdopodobnie wieloletniej), co negatywnie wpłynie nie tylko na cele PKP, ale również na życie miasta.
Biorąc pod uwagę racje ekonomiczne, urbanistyczne, architektoniczne i społeczne prosimy o pomoc i podjęcie działań na rzecz modernizacji, a nie wyburzenia i minimalizacji obiektu dworcowego w naszym mieście" - czytamy w piśmie.
Źródło: własne |