fot. PL
Miasto ogłosiło przetarg na budowę trzech centrów przesiadkowych. Na oferty czeka do 5 lutego. Budowa na terenie Częstochowy kolejnych trzech miejskich centrów przesiadkowych umożliwi integrację różnych rodzajów transportu, w tym pozwalających na szybką i sprawną zmianę środka transportu z indywidualnego (samochód osobowy, rower) na transport zbiorowy. Ich budowa pozwoli także na modernizację przestrzeni miejskich. Przypomnijmy, że inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych. Miasto pozyskało na ten cel 35,9 mln zł.
Zmiany nastąpią w trzech lokalizacjach: na placu Rady Europy przy dworcu kolejowym, przy węźle autostradowym drogi 908 przy ul. Przyjemnej – Gościnnej (w kierunku Konopisk przy stacji Krab i McDonald), a także w dzielnicy Północ, gdzie pętla autobusowa i parkingi przy ul. Gombrowicza - poprzez ciąg Promenady Niemena - będą połączone m.in. z ul. Kiedrzyńską.
W skład węzłów przesiadkowych wejdą m.in. poczekalnie, przystanki, drobna infrastruktura towarzysząca (ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie), niezbędne ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych i rowerów, parkingi bike&ride i park&ride.
Inwestycje poprawią także możliwości rekreacji, bo na placu Rady Europy ma pojawić się m.in. nowa fontanna i dużo więcej zieleni (koncepcje zmian i wybraną wersję prezentowaliśmy tutaj).
Zyska także Promenada Niemena, którą czeka przebudowa deptaka pieszo-rowerowego wraz z lepszą separacją traktów dla spacerowiczów i rowerzystów, wymiana i uzupełnienie małej architektury, nowe oświetlenie, uporządkowanie istniejącej zieleni oraz nowe nasadzenia.
Ponadto – w ramach unijnego projektu - na wybranych przystankach mają zostać zamontowane kolejne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (zakłada się możliwość instalacji 65 nowych tablic, w działającym już systemie mamy na razie 50 takich tablic).
Oferty w przetargu można składać do 5 lutego 2025 roku do godz. 8.30 (szczegółowe informacje tutaj). Inwestycja musi zostać zrealizowana nie później niż do 30 września 2027 roku.
Poniżej informacje dotyczące zakresu inwestycji w poszczególnych lokalizacjach:
Gombrowicza-Promenada Niemena-Kiedrzyńska Stworzenie węzła przesiadkowego z zagospodarowaniem terenu przeznaczonego pod inwestycję oraz przebudowa ścieżki rowerowej i deptaka Promenady Niemena od węzła Kiedrzyńska do węzła Gombrowicza. Zakres: - pętla autobusowa z istniejącym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych, z miejscami postojowymi dla mieszkańców - wymiana całej nawierzchni bitumicznej - zwiększenie liczby miejsc postojowych do 36 w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami - budowa nowych peronów dla wysiadania i wsiadania - peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP - budowa wiaty rowerowej - miejsce na postój dla autobusów, w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków - informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a - korekta układu komunikacyjnego w obrębie pętli oraz terenów zielonych - oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny| - budowa 2 nowych zatok przystanków autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-Nila wraz z likwidacją zatok istniejących, z nowymi wiatami przystankowymi z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotami informacyjnymi oraz tablicą SDIP i biletomatem na przystanku w kierunku alei Wyzwolenia - korekta przebiegu chodnika i drogi dla rowerów na wysokości skrzyżowania z ulicą Gombrowicza oraz wymiana całego oznakowania pionowego i poziomego w obrębie pętli i skrzyżowania z ul. Fieldorfa-Nila - połączenie węzła przesiadkowego z ścieżką rowerową przebiegającą wzdłuż Promenady Niemena – przebudowa schodów terenowych na rzecz pochylni - przebudowa deptaka pieszo-rowerowego Promenady Niemena na podstawie opracowania „Przebudowa Promenady Czesława Niemena - odcinek od ul. Kiedrzyńskiej do Brzeźnickiej” - istniejąca droga rowerowa od północnej strony promenady ma zostać przeznaczona na ciąg pieszy z dopuszczeniem ograniczonego, spowolnionego ruchu rowerowego - główna droga rowerowa zostanie przeprowadzona po stronie południowej wśród istniejącej zieleni z uwzględnieniem obecnego zagospodarowania - wymiana nawierzchni głównego deptaka oraz mała architektura: ławki, pojemniki na odpady, tablice informacyjne oraz nowe oświetlenie - pozostawienie zieleni istniejącej z założeniem przeprowadzenia prac porządkujących i nowych nasadzeń - połączenie drogi rowerowej wzdłuż promenady z istniejącym układem drogowym przy rondzie w ciągu ul. Kiedrzyńskiej.
Plac Rady Europy Projekt zakłada zachowanie istniejącej pergoli obrośniętej zielenią i zastosowanie bardziej swobodnej kompozycji, z większymi plamami zieleni (zarówno niskiej, jak i wysokiej). Ważnym komponentem przestrzennym jest tu fontanna, wokół której powstałaby ławka w formie symbolu Rady Europy, czyli litery „e” oraz 12 wodotrysków i podświetleń fontanny nawiązujących do 12 gwiazdek flagi europejskiej. W tej koncepcji wprowadza się też oczywiście dodatkowe miejsca siedzące i inne elementy małej architektury, także te związane z komunikacyjną funkcją placu i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego. Zasadniczym założeniem jest m.in. wymiana nawierzchni placu (wielkoformatowe płyty betonowe), montaż nowego oświetlenia i podświetlenia iluminacyjnego, pozostawienie połączenia placu z przystankiem tramwajowym oraz ciągiem pieszym schodami terenowymi oraz bezpośrednimi wejściami - łagodnymi pochylniami dla osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów, a także montaż instalacji podświetlającej mural oraz monitoringu.
Gościnna-Przyjemna Zakres: - pętla autobusowa z nowym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych z podgrzewanym lustrem drogowym - przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów (ruch sterowany sygnalizacją świetlną) w ul. Gościnnej na wysokości pętli autobusowej - budowa infrastruktury komunikacyjnej na terenie pętli, w tym ciągów pieszych i samochodowych, placu postojowego, peronów przystankowych (nawierzchnia pętli bitumiczna, nawierzchnia peronów betonowa kostka) - 1 peron dla wysiadających pasażerów z małą architekturą : ławka , kosz na śmieci, podświetlana gablota informacyjna, w pobliżu wiata rowerowa na 20-30 rowerów oraz miejsce dla e-hulanóg i rowerów miejskich - miejsce na postój dla autobusów i w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków - peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP - informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a - parking dostępny bezpłatnie dla korzystających z komunikacji miejski z 33 miejscami postojowymi w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami - oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny.
Źródło: własne, UM Częstochowy |