fot. PKP
To już pewne. Dworzec główny w Częstochowie zostanie zburzony, a w jego miejsce powstanie nowy. Polskie Koleje Państwowe ogłosiły właśnie przetargi na realizację tej inwestycji. Postępowania przetargowe obejmują wybór wykonawcy robót budowlanych oraz inżyniera kontraktu sprawującego nadzór nad inwestycją dworzec Częstochowa Główna.
- Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego, które będą stanowić integralną cześć węzła intermodalnego, co umożliwi obsługę coraz większej liczby podróżnych - przekonuje biuro komunikacji spółki.
Jak twierdzi spółka, dzięki tej inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, regionalnego, jak i miejskiego.
– Według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego tylko w 2023 r. ze stacji Częstochowa skorzystało 3,69 mln pasażerów, to o 300 tys. więcej, niż w roku poprzednim (3,39 mln). Pieniądze na inwestycje dworcowe PKP idą za pasażerem – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A. ds. rozwoju i inwestycji.
Zakres inwestycji obejmuje przebudowę terminala autobusowego oraz ronda znajdującego się w pobliżu dworca. Przesunięta ma zostać strefa wejściowa na dworzec. Chodzi o rozdzielenie strefy ruchu pieszego i kołowego, wynikającego z planowanego wprowadzenia autobusów w bezpośrednie sąsiedztwo dworca PKP.
Dworzec ma zostać wyposażony w innowacyjną platformę PSIM integrującą i umożliwiającą kompleksowe zarządzanie systemami bezpieczeństwa, automatyki budynkowej, łączności czy transportu.
Budynek będzie również dostosowany do potrzeb nowych najemców poprzez zapewnienie odpowiednich przyłączy elektrycznych oraz instalacji wodno-kanalizacyjnej, które obecnie są niewystarczające.
Projekt uwzględnia także zaadaptowanie nieruchomości do obecnych europejskich wymogów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, osób niedowidzących i niedosłyszących.
W listopadzie 2024 r. w wyniku postępowania kwalifikacyjnego Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej umieściło inwestycję na liście projektów zidentyfikowanych do finansowania z programu unijnego FEnIKS 2021-2027.
Przypomnijmy. Obecny gmach dworca oddano do użytku w 1996 roku. Była to wówczas najnowocześniejsza stacja kolejowa w Polsce. W międzyczasie dworzec był remontowany. Zakres prac objął m.in. dostosowanie budynku do obowiązujących przepisów pożarowych, przebudowę poczekalni w pasażu i dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, wykonanie ścieżek komunikacyjnych dla niewidomych i niedowidzących, poprawę instalacji wentylacyjnej, remont pokoju do przewijania dzieci oraz zmianę organizacji ruchu wokół dworca. W 2016 roku wyremontowano perony nr 1, 1a oraz 2 o łącznej długości prawie 2 km. Nowa nawierzchnia (ponad 7 tys. m² kostki) ułatwia dojście do pociągów. Odnowione wiaty chronią podróżnych od deszczu. Perony wyposażono w nagłośnienie, wyświetlacze odjazdów i przyjazdów oraz gabloty z rozkładami jazdy. Oznakowanie wizualne ułatwia orientację na stacji.
Źródło: własne, PKP PLK |