fot. Łukasz Kolewiński/UM
Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk odwiedził plac budowy połączenia ul. 1 Maja z Krakowską. Obecnie powstaje tam m.in. konstrukcja nośna wiaduktu nad torami. Zadaniem wykonawcy, którym jest firma Primost Południe z Będzina, jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Ks. Wróblewskiego.
Elementy konstrukcyjne nowego obiektu mostowego, który powstanie nad torami kolejowymi, przyjechały niedawno koleją z Luksemburga, a następnie drogą ze stacji Częstochowa Stradom. W związku z wymiarem belek zestaw transportowy składający się z ciągnika oraz naczepy musiał mieć łączną długość ponad 40 metrów. Docelowo obiekt nad torami będzie posiadał trzy przęsła po 7 belek każde. Belki od długości 36 metrów i wadze jednostkowej 15 ton zostały wykonane ze stali samopatynującej, co zapewnia im wysoką wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne.
W ramach inwestycji trwa obecnie także przebudowa ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Ks. Wróblewskiego. Całość kosztować będzie ok. 95 mln zł (z dofinansowaniem blisko 60 mln zł pozyskanym przez miasto z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład).
Nowa droga z wiaduktem zostanie wyposażona w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i przejścia dla pieszych. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne, powstaną również ekrany akustyczne. Finał całości prac jest wyznaczony na końcówkę 2025 roku.
Tę ważną dla miasta inwestycję, która – po sfinalizowaniu - lepiej skomunikuje Stare Miasto i odciąży ścisłe centrum Częstochowy wraz z aleją NMP, wizytował ponownie prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, któremu towarzyszyła m.in. dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Joanna Holi-Sosnowska, a także przedstawiciele firmy wykonawczej i inżyniera kontraktu (częstochowski Primex).
Aktualny etap prac na poszczególnych odcinkach placu budowy połączenia 1 Maja-Krakowska : - od strony ronda Mickiewicza: roboty branży sanitarnej - kolizje wodociągowe (kontynuacja); kolizje gazociągowe, roboty branży energetycznej - przebudowa kolizji energetycznych alei Niepodległości - 1 Maja (kontynuacja); roboty branży teletechnicznej - przebudowa kolizji teletechnicznych alei Niepodległości (kontynuacja); roboty branży drogowej - rozbiórka nawierzchni z kostki granitowej regularnej i nieregularnej; korytowanie pasa jezdni; - w ul. 1 Maja: prace w zakresie kolizji wodociągowej, roboty branży sanitarnej - kolizje wodociągowe, przebudowa kanalizacji deszczowej na dojeździe do torów kolejowych oraz w ciągu dawnego śladu 1 Maja, korytowanie pod fundament muru oporowego, beton wyrównawczy pod fundament muru oporowego; - wiadukt drogowy: betonowanie filara podpory, zbrojenie oczepu; - teren kolejowy: rozpoczęcie budowy przejazdu, przystąpienie do prac związanych z przebudową sieci trakcyjnej na terenie kolejowych; - ul. Ogrodowa / ul. Stawowa: prace przy budowie muru oporowego z bloczków drobnowymiarowych wraz z nasypem z gruntu zbrojonego, korytowanie pod fundament muru oporowego, wykonanie przebudowy przyłącza kanalizacji sanitarnej. - ul. Stawowa / ul. Krakowska: budowa nasypu drogowego wraz z profilowaniem pod dolne warstwy konstrukcyjne; - ul. Krakowska: kontynuacja przy przebudowie kolizji wodociągowych – odcinki w żeliwie, kontynuacja prac branży drogowej - korytowanie, kontynuacja prac w zakresie kanalizacji deszczowej.
Źródło: UM Częstochowy |