fot. PL
W środę, 21 lutego punkt o godz. 12 udrożniony dla ruchu został cały, przebudowany odcinek al. Wojska Polskiego w Częstochowie wraz z głównymi skrzyżowaniami. - Przebudowa tej kluczowej arterii była ogromnym wyzwaniem, ale także szansą na pokazanie, jak wiele możemy osiągnąć, działając razem. Dzięki Waszej niezachwianej cierpliwości, wyrozumiałości i wsparciu, udało nam się zbliżyć do realizacji wspólnego celu – stworzenia bezpiecznej, nowoczesnej i funkcjonalnej przestrzeni dla wszystkich.Wasza postawa w tym czasie jest godna podziwu i głębokiego szacunku - powiedział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Pragnę wyrazić moją szczególną wdzięczność za każdy dzień okazanej wyrozumiałości i zaufania. Wasze wsparcie było dla nas wszystkich, zaangażowanych w projekt, źródłem motywacji i przypomnieniem o tym, dla kogo i dlaczego pracujemy tak ciężko.
Przedstawiciele wykonawcy zwrócili natomiast uwagę na specyfikę i skalę trudności prac, które przez kilkanaście ostatnich miesięcy były realizowane w ciągu najdłuższej, miejskiej arterii w Polsce.
- Działaliśmy na wąskiej przestrzeni, do wybudowania było dużo trudnych obiektów inżynierskich, kilka kładek i wiaduktów drogowych, a do tego uzbrojenie podziemne. To co spotkaliśmy pod ziemią wymagało nie raz podjęcia ponadstandardowych działań - podkreślił Paweł Zawiła, dyrektor kontraktu z Grupy NDI, który poinformował, co jeszcze pozostało do wykonania w obrębie budowy. – Zostają m.in. prace wykończeniowe, humusowanie, obsianie czy uzupełnienie bruków poza trasą główną. Z uwagi na to, że niektórych prac nie można było wykonać zimą, jeszcze przez jakiś czas będziemy podejmować działania, ale już z niewielkimi utrudnieniami dla kierowców.
Budowa nowej al. Wojska Polskiego to największe przedsięwzięcie drogowe na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, które zrealizowało miasto. Zdaniem zastępcy prezydenta Częstochowy, Piotra Grzybowskiego warto było podjąć się tego wyzwania, a kompleksowe prace były konieczne do przeprowadzenia m.in. ze względu na fatalny stan starych obiektów mostowych. Ich dalsza eksploatacja stanowiłaby zagrożenie w ruchu. – Te obiekty były w fatalnej jakości, należało je wybudować od podstaw, a kiedy podejmuje się takiego działania na odcinku blisko 6 km tak ważnego ciągu komunikacyjnego to warto było wybudować całą drogę – podsumował Grzybowski.
Aleja Wojska Polskiego to najdłuższa ulica w Częstochowie i najdłuższa, miejska arteria w Polsce. Przebudowa jej niespełna 6 km odcinka na najbardziej zabudowanym fragmencie jest największą inwestycją drogową we współczesnej historii naszego miasta (koszt prac to ok. 359 mln zł z dofinansowaniem zewnętrznym przekraczającym 200 mln zł).
Dzięki realizacji te inwestycji mieszkańcy zyskali nową infrastrukturę drogową i przebudowane sieci podziemne, trzy dwupoziomowe skrzyżowania, nowe mosty nad Wartą, pięć nowych kładek dla pieszych, piesze przeprawy dołem i przejście podziemne, nowe chodniki i sieć dróg rowerowych wzdłuż ulicy oraz nowe oświetlenie i zabezpieczenia przed hałasem, całość dopełniają tablice zmiennej treści zintegrowane z ITS. Jak jeździmy od środy po częstochowskiej „gierkówce"?
- pełna relacja od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej na osi północ-południe, - wszystkie relacje na dwupoziomowym skrzyżowaniu z ul. Legionów, - wszystkie relacje na skrzyżowaniu z ul. Rejtana (poza zjazdem z al. Wojska Polskiego w prawo w Rejtana, tam prace jeszcze potrwają przez kilkanaście dni), - wszystkie relacje na skrzyżowaniu z al. Pokoju /Jagiellońską, - wszystkie relacje na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Katynia, - ponadto możliwy będzie wyjazd z Rakowskiej w kierunku na Warszawę (jeszcze przez około tydzień nie będzie można zjechać w ul. Rakowską i Limanowskiego jadąc od Katowic, ale po kilku dniach taka możliwość zostanie aktywowana), - pozostałe połączenia boczne pozostaną nieaktywne, a ich uruchomienie nastąpi w przeciągu kilku kolejnych tygodni po zakończeniu robót wykończeniowych.
Od soboty, 24 lutego będą obowiązywać nowe rozkłady jazdy autobusów, które wracają w aleję Wojska Polskiego. Chodzi o linie nr 10, 12, 20, 23, 24, 27, 31, 32, 34, 35, 53, 65, 68. Linie zastępcze nr 39, 58, 92, 100 i 124 zostaną zlikwidowane (więcej tutaj).
Źródło: własne, MZD w Częstochowie
|