fot. Łukasz Kolewiński
Częstochowskie MPK podpisało w środę, 6 września list intencyjny z firmą PAK-PCE Stacje H2 w zakresie współpracy dotyczącej celów klimatycznych związanych z ograniczeniem emisji CO2 w transporcie miejskim w oparciu o wykorzystanie wodoru jako paliwa. List intencyjny podpisany przez członkinię zarządu PAK-PCE Stacje H2 Katarzynę Sobierajską, prezesa MPK Mariusza Sikorę i zastępcę prezesa zarządu ds technicznych Roberta Madeja to pierwszy krok w stronę budowy w Częstochowie stacji ładowania pojazdów wodorowych, a także zakupu zeroemisyjnych autobusów. Miasto zamierza starać się o środki unijne na ten cel.
Uwzględniając obecne plany inwestycyjne, MPK deklaruje, że do roku 2030 rozważy zakup z dofinansowaniem ok. 20 autobusów wykorzystujących ogniwa wodorowe, co może przełożyć się na dobowy popyt na wodór do celów transportowych w wysokości ok. 400 kg (146 ton rocznie).
Z kolei PAK-PCE Stacje w 2026 roku zamierza wybudować i uruchomić stację przy al. Niepodległości o dobowej przepustowości na poziomie ok.400-800 kg H2. W perspektywie do 2024 roku spółka planuje uruchomienie produkcji wodoru, jak również uruchomienie seryjnej produkcji autobusów wodorowych.
- Aby myśleć w przyszłości o zakupie autobusów wodorowych, musimy mieć zabezpieczoną infrastrukturę do ich obsługi, czyli stację ładowania takich pojazdów - zauważa prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Dzisiaj wkraczamy w kolejny etap współpracy. Miejski przewoźnik podpisując umowę z PAK-PCE Stacje H2 wyraża wolę wybudowania w Częstochowie stacji ładowania pojazdów wodorowych. Dzięki temu otwieramy sobie nawzajem możliwości ubiegania się w przyszłości o środki europejskie na zakup autobusów wodorowych i budowę odpowiedniej infrastruktury na terenie MPK, które będzie dzierżawić grunty pod budowę takiej stacji. Przy tej perspektywie Unii Europejskiej na pewno łatwiej będzie pozyskać środki na tego typu przedsięwzięcia, niż na wiele innych. Dlatego cieszę się, że częstochowskie MPK zaczyna pracować nad zeroemisyjnymi, czystymi technologiami, które będą z korzyścią dla mieszkańców i pasażerów MPK - dodaje.
Przypomnijmy, polski autobus wodorowy NesoBus w ramach testów przez kilka lipcowych dni woził pasażerów częstochowskiego MPK. 12-metrowy pojazd ma zasięg 450 km, a jego ładowanie trwa zaledwie 15 minut. Oprócz tego, że nie emituje spalin i oczyszcza powietrze, jest bardzo efektywny, ponieważ zużywa około 8,5 kg wodoru na 100 km. Autobus wyposażony jest w system informacji pasażerskiej, klimatyzację, monitoring, sieć WiFi, trzy porty podwójne USB z funkcją ładowania indukcyjnego. Pojazd pomieści maksymalnie 93 osoby, z czego 37 to miejsca siedzące. Autobus dysponuje też 14 miejscami z niskiej podłogi.
- Mocno przyglądamy się technologii wodorowej. Chcemy być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami - twierdzi prezydent Częstochowy. - Niedawno testowaliśmy na naszych ulicach autobus wodorowy. Testy wyszły nadspodziewanie dobrze. Zadowoleni byli kierowcy i przedstawiciele MPK, którzy testowali ten pojazd. Zadowoleni byli też ci, którzy nam użyczyli ten autobus, bo okazało się, że spalanie na terenie Częstochowy było najlepsze w porównaniu z innymi miastami. To świadczy o tym, że mamy dobrych kierowców, którzy potrafią korzystać z tej technologii. Wiem też, że zadowoleni byli sami mieszkańcy, bo cicho, nowocześnie, przyjaźnie.
Źródło: własne |