fot. PL
Częstochowscy radni przyjęli projekt uchwały, w którym apelują do rządu o przyjęcie górnego pułapu stawek za sprężony gaz ziemny (CNG) dla publicznych przewoźników. Obecne ceny generują zbyt wysokie koszty eksploatacji niskoemisyjnych autobusów. Rada Miasta Częstochowy przyjęła stanowisko o ustanowienie maksymalnej stawki za gaz ziemny CNG dla operatorów publicznego transportu zbiorowego w Polsce, którzy posiadają w swoich zasobach autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Apel skierowany jest do Minister Środowiska i Klimatu Anny Moskwy.
W stanowisku przyjętym przez częstochowski samorząd na sesji 25 marca czytamy:
„Rada Miasta Częstochowy apeluje o pilną interwencję, aby wzorem stawek maksymalnych dla innych przedsiębiorstw - ustanowić maksymalną cenę gazu CNG dla podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A., które w naszym mieście realizuje usługi transportu zbiorowego, tak jak inne tego typu przedsiębiorstwa w całej Polsce, zostało w ostatnim czasie poddane ogromnym wzrostom kosztów działalności bieżącej, na które w największym stopniu składa się drastyczna podwyżka cen za energię i paliwa. Na wzrost tych cen miało wpływ wiele czynników, tj. m.in. pandemia, wojna, wzrost inflacji, jak i polityka rządu.
Wzrost cen determinowało wiele czynników, natomiast rządowe programy osłonowe - w tym ustalenie maksymalnych cen gazu - determinował tylko jeden czynnik - decyzja. Dlatego nie możemy pojąć, dlaczego nasz Rząd i kierowane przez Panią Ministerstwo nie objęło działaniami osłonowymi przedsiębiorstw wrażliwych, świadczących usługi komunikacji miejskiej dla ludności.
Cena 1 m3 gazu CNG jaką płaciło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A. na początku 2022 roku wynosiła 3,91 zł netto. W styczniu roku 2023 cena ta wynosiła już 7,68 zł netto. Wzrost cen gazu wyniósł aż 96,4%. Obecna polityka gospodarcza rządu w ramach programów osłonowych, w tym ustalenia maksymalnych cen gazu dla wybranych przedsiębiorstw, doprowadziła do sytuacji, w której podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, nie stać na zakup ekologicznego paliwa CNG. Miejscy przewoźnicy ze względu na poziom regulacji cen zmuszeni są korzystać z paliwa tradycyjnego, co przyczynia się do zwiększenia emisji.
Korzystanie z gazu CNG przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A., jak i inne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Polsce, w ramach nowych niesprawiedliwych cen jest nie tylko nieekonomiczne, ale po prostu - ze względu na wzrost o 96,4% - niemożliwe.
Jako Rada Miasta Częstochowy wierzymy, że Pani Minister ma zbieżne cele z nami, co do realizacji komunikacji miejskiej w niskoemisyjny sposób, a nieobjęcie regulacjami maksymalnych cen gazu podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, było jedynie przeoczeniem, dlatego liczymy na przyjęcie naszego apelu.”
Źródło: UM Częstochowy |