Fot.PL
We wtorek, 4 grudnia w Odwachu gminy Blachownia i Częstochowa oraz Automobilklub Częstochowski podpisały porozumienie w sprawie budowy toru w Wyrazowie. Jednym z ambasadorów tego przedsięwzięcia będzie utytułowany częstochowski kierowca wyścigowy Bartłomiej Mirecki, drugim być może Robert Kubica, który w przeszłości trenował na tym torze. - Wszystko zaczęło się od pasjonatów, którzy przedstawili nam swój pomysł. Pokazali, że na terenie Toru Wyrazów można by zrealizować przedsięwzięcie, które służyłoby szerokiemu środowisku - mówił podczas konferencji prasowej prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Wiemy o tym, że Tor Wyrazów swoją świetlaną przeszłość miał jakieś 30 lat temu. Liczymy, że gdy już powstanie tam obiekt przystający do obecnych czasów, to lokalne i ogólnopolskie środowiska będą miały dobre miejsce do ścigania i organizowania różnego rodzaju imprez. Są plany i pomysły.
- Tor w Wyrazowie jest pewną marką, która do tej pory nie do końca była wykorzystana - zauważyła z kolei Sylwia Szymańska, burmistrz Blachowni. - Wiemy, że jeździł na nim kiedyś Robert Kubica. Dla nas jest to miejsce sentymentalne, ale również bardzo ważne. Gminie Blachownia udało się pozyskać ten teren na własność. W związku z tym chcielibyśmy stworzyć tam infrastrukturę na wysokim poziomie. Mam nadzieję, że to porozumienie doprowadzi do tego, że wspólnymi siłami ten tor odzyska swoją świetność, a nawet będzie jeszcze większa niż kiedyś.
Na początku lat 80. ubiegłego wieku z inicjatywy Automobilklubu Częstochowskiego powstał komitet budowy autodromu przy wsparciu Urzędu Miasta Częstochowy i Urzędu Gminy Blachownia. 15 września 1983 roku tor został oficjalnie otwarty i był jedynym w południowej Polsce, na którym rozgrywano zawody okręgowe, strefowe i mistrzostwa Polski. Szereg zawodników z Częstochowy korzystających z tego obiektu zajmowało czołowe miejsca w mistrzostwach Polski, a w 1986 roku zdobyli Drużynowe Mistrzostwo Polski.
Niestety, z końcem lat 90. ubiegłego wieku tor stracił homologację. Spadło również zainteresowanie kartingiem z uwagi na rosnące koszty związane z uprawianiem tej dyscypliny sportu.
Od 2010 roku Automobilklub Częstochowski podjął działania mające na celu odbudowanie Toru Wyrazów. W 2015 roku z inicjatywy prezesa Automobilklubu Częstochowskiego, Marcina Stryczaka i radnego Jerzego Łozińskiego rozpoczęto rozmowy z Urzędem Miasta Częstochowy na ten temat. W 2017 roku podczas jeden z sesji Rady Miasta zaprezentowano koncepcję odbudowy obiektu. Odbyło się również spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. Przedstawiciele Automobilklubu Częstochowskiego prowadzili jednocześnie rozmowy w Polsce i Europie dotyczące warunków, które są niezbędne do uzyskania homologacji obiektu. Wykonano również wstępny projekt. W lipcu 2018 roku doszło do uzgodnień między Blachownią i Częstochową dotyczących wspólnych działań na rzecz odbudowy Toru Wyrazów.
Atutem Toru Wyrazów ma być jego uniwersalność. - Chcemy skupić w tym miejscu kilka rzeczy. Po pierwsze chcielibyśmy, że tor miał homologację samochodową i motocyklową, dzięki czemu można byłoby przeprowadzać tam zawody w randzie ogólnopolskiej. Chcemy również, żeby tor kartingowy posiadał homologację europejską - mówi Marcin Stryczak, prezes Automobilklubu Częstochowskiego. - Wstępny projekt zakłada też płytę poślizgową, dzięki której będzie można szkolić kierowców samochodów osobowych i ciężarowych. Myślimy też o odcinku driftowym, sekcji rallycrossowej i offroadowej dla samochodów i motocykli, a także bazie szkoleniowo-dydaktycznej i konferencyjnej dla ok. 100 osób. Oczywiście musi być tam centrum kierowania torem i pomieszczenia socjalne. Jeśli to się uda, tor stanie się nie tylko wizytówką w Polsce, ale i w Europie.
Jak dodaje Stryczak, obiekt mógłby również zostać przygotowany m.in. do testowania rozwijającej się gałęzi samochodów autonomicznych.
Zaletą toru jest też jego położenie w niecce z nasypami. Dodatkowymi barierami akustycznymi będą powstająca obwodnica Częstochowy oraz pobliska lina kolejowa. Tor jest również oddalony od drogi.
Pierwszym ambasadorem tego przedsięwzięcia został częstochowski kierowcy wyścigowy Bartłomiej Mirecki - Drugiego mam nadzieję uda się nam pozyskać w ciągu pierwszego kwartału 2019 roku. Możecie się domyśleć, kto to może być - powiedział Stryczak.
W ramach trójstronnego porozumienia ma powstać program funkcjonalno-użytkowy, a później projekt. Będzie on możliwy do realizacji tylko w przypadku pozyskania środków zewnętrznych. Dlatego czynione będą starania o wpisanie go na listę kluczowych projektów województwa śląskiego w latach 2021-2027.
Szacuje się, że koszty inwestycji w zależności od zakresu jej realizacji pochłoną od 10 do 50 mln zł.
Źródło: własne |