fot. UM Częstochowy
Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie ogłosił wyniki przetargu na budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46. W przetargu w formule zaprojektuj i zbuduj wpłynęły dwie oferty. Najkorzystniejszą z kwotą blisko 241 mln zł złożył Budimex S.A. z Warszawy.
Celem inwestycji jest rozwój stref przemysłowych poprzez udrożnienie DK-46 oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. „Bugajska bis” ma zapewnić bezkolizyjny zjazd z alei Wojska Polskiego (dawnej DK-1) i bezkolizyjny przejazd nad torami nowym śladem DK-46 w kierunku Kielc i pobliskiego Olsztyna.
- Budowa nowego węzła drogowego alei Wojska Polskiego z ul. Bugajską i nowym przebiegiem DK-46 byłaby domknięciem zasadniczego etapu modernizacji i przebudowy układu komunikacyjnego miasta – mówił prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - To inwestycja kluczowa dla wielu firm, a także ważna dla mieszkanek i mieszkańców Częstochowy oraz okolic, korzystających z wyjazdu DK-46 w kierunku wschodnim lub jadących stamtąd w stronę miasta.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego z drogą krajową DK-46, przebudowę fragmentu alei Wojska Polskiego, budowę nowego odcinka DK-46 od granic miasta z gminą Olsztyn do projektowanego węzła drogowego z DK-91 z dostosowaniem do możliwości dobudowy drugiej jezdni DK-46 na odcinku pomiędzy DK-91 a przedłużeniem ul. Korfantego, budowę ulicy Smolnej, budowę mostu nad Wartą oraz wiaduktu nad linią kolejową, przebudowę istniejącego obiektu mostowego nad torem bocznicowym dawnej Huty Częstochowa, z dostosowaniem parametrów technicznych obiektu do parametrów projektowanej drogi, budowę dróg i skrzyżowań obsługujących teren położony wzdłuż projektowanego połączenia po zamknięciu istniejącego przejazdu drogowego przez linię kolejową relacji Częstochowa – Katowice, budowę ciągów pieszych, dróg rowerowych i zatok autobusowych, budowę dróg dla pieszych i rowerów do projektowanego przejścia podziemnego pod linią kolejową w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej, budowę dróg rowerowych w ciągu DK-91 (DK-1) na przebudowywanym odcinku, budowę stanowiska do ważenia pojazdów z parkingiem i monitoringiem na wlocie do miasta, budowę drogowej stacji pomiarowej i meteo w ciągu DK-91 (DK-1), budowę oświetlenia ulicznego w ciągu DK-91 (DK-1), budowę nowego oświetlenia w nowym przebiegu DK-46.
Miasto otrzymało wstępną promesę dofinansowania inwestycji „Bugajska bis” w wysokości do 250 mln zł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
Wartość promesy ostatecznej, która jest wyliczana od kwoty zadania będzie niższa od wysokości promesy wstępnej, ponieważ koszt realizacji zadania po ogłoszeniu wyników przetargu wynosi blisko 241 mln zł, a minimalny poziom wkładu własnego samorządu w tym programie to 2 proc. wartości kontraktu (nie licząc kosztów nadzoru inwestorskiego, wykupów gruntów czy potencjalnych prac dodatkowych, które okazują się niezbędne w trakcie realizacji inwestycji).
W przypadku podpisania umowy z wykonawcą dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych ma być wypłacane w 2 transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji (dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji).
Źródło: własne, UM Częstochowy |