fot. Leszek Pilichowski
Częstochowskie MPK podpisało we wtorek, 4 sierpnia umowę z Górnośląskim Zakładem Obsługi Gazownictwa w Zabrzu na zakup i dostawę gazu CNG oraz budowę stacji do tankowania czterdziestu autobusów hybrydowych. GZOG z Zabrza zobowiązał się, że przez 10 lat będzie dostarczał gaz do tankowania autobusów hybrydowych, ale nie tylko. - Zgodnie z umową stacja będzie ogólnodostępna - twierdzi Leszek Piłat, wiceprezes Górnośląskiego Zakładu Obsługi Gazownictwa w Zabrzu. - Grzechem byłoby nie promować również gazu CNG w Polsce. Dla nas jako wykonawców i dostawców gazu projekt się bardziej zbilansuje, jeśli będzie możliwość tankowania paliwa przez klientów indywidualnych.
Umowa, jaką MPK podpisało z wykonawcą, opiewa na ponad 52 mln zł. W tej kwocie zawarty jest również koszt budowy stacji do tankowania (ok. milion zł), która ma działać od 1 grudnia 2015 roku.
Gaz do autobusów hybrydowych będzie kosztował 2,66 zł netto. Zatankowanie jednego pojazdu będzie trwać ok. 10 minut.
Stosując gaz CNG częstochowskie MPK sporo zaoszczędzi na paliwie. Koszt przejechania 100 km przez krótką wersję hybrydy wyniesie 125 zł. W przypadku przegubowca będzie to 167 zł, co daje średnią 141 zł. Gdyby miejski przewoźnik kupił autobusy z napędem tradycyjnym wówczas byłoby to 196 zł. Tym sposobem w ciągu 10 lat MPK oszczędzi na paliwie ok. 13 mln zł. Dodatkowym atutem autobusów hybrydowych jest również efekt ekologiczny. Rocznie w powietrzu będzie mniej o ok. 850 ton dwutlenku węgla.
Przypomnijmy, że w grudniu ubiegłego roku miejski przewoźnik podpisał umowę z warszawską firmą Lider Trading na zakup i wyprodukowanie 25 krótkich autobusów hybrydowych i 15 tego typu pojazdów przegubowych. MPK otrzymało na ten cel prawie 66 mln zł z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawska firma, która jest producentem autobusów Solbus, wyprodukuje hybrydy za 65 mln 850 tys. zł. Oferent zaproponował 37, 5 mln zł za krótkie autobusy i 28 mln 350 tys. zł za przegubowe. Pojazdy mają być gotowe do końca listopada 2015 roku.
Źródło: własne |