fot. UM Częstochowy
W Częstochowie trwa kampania na rzecz ograniczenia rozmiarów zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletniej młodzieży. Jej kolejnym elementem było podpisane Częstochowskiej Międzypokoleniowej Koalicji Nieobojętnych. - Musimy dbać o bezpieczeństwo naszych dzieci, dlatego nie możemy obojętnie przyglądać się nieodpowiedzialnym dorosłym, którzy sprzedają i podają im alkohol albo pomagają go kupić - mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.
Podpisana Częstochowska Międzypokoleniowa Koalicja Nieobojętnych, której głównym celem jest ograniczenie sprzedaży alkoholu dzieciom, będzie podejmować działania interwencyjne, edukacyjne skierowane do sprzedawców, właścicieli i menedżerów sklepów i lokali; publicznie promować placówki, w których sprzedawcy są odpowiedzialni i każdorazowo sprawdzają wiek młodych klientów; interweniować i żądać konsekwencji wobec nieodpowiedzialnych pracowników sklepów i lokali sprzedających alkohol nieletnim.
Koalicję podpisali m.in. prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, przewodniczący Miejskiej Rady Seniorów Ryszard Raczek, przewodniczący Stowarzyszenia „RoPSAN” Bogusław Prajsner, a także przedstawiciele Uniwersytetów III Wieku oraz rodziców.
Koalicja jest otwarta na wszystkich odpowiedzialnych dorosłych, także na właścicieli, pracowników, menedżerów sklepów lokali, w których sprzedawany jest alkohol. Zaprasza do wspólnego współdziałania.
W kampanię mają się włączyć przede wszystkim rodzice nastolatków, ich babcie i dziadkowie oraz nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy pracujący z młodzieżą. Jako odpowiedzialni dorośli postanowili połączyć swoje siły i aktywnie zaangażować się w działania na rzecz ograniczenia dostępności alkoholu dla dzieci i wnuków.
Organizatorzy liczą na pełne zrozumienie właścicieli i menedżerów sklepów, barów i kawiarni oraz ich gotowość do podejmowania przez nich interwencji wobec nieodpowiedzialnych pracowników, którzy sprzedając alkohol „młodym klientom” nie tylko łamią prawo ale także niszczą wizerunek i reputację firmy.
Pierwszym elementem Częstochowskiej Międzypokoleniowej Koalicji Nieobojętnych było badanie „tajemniczego klienta” przeprowadzone na początku sierpnia, diagnozujące rzeczywiste rozmiary zjawiska sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Projekt zrealizowano w 32 losowo wybranych sklepach na terenie Częstochowy. W każdym z tych punktów pojawił się „młody audytor” wyglądający na osobę niepełnoletnią (wybrany przez grupę rodziców tzw. sędziów kompetentnych), który próbował kupić piwo – w połowie sklepów był to chłopak (18-latek), w połowie dziewczyna (18-latka). Za każdym razem w badaniu uczestniczył również drugi „dorosły audytor”, którego zadaniem było zwrócenie uwagi sprzedawcy, gdy ten bez sprawdzenia dowodu osobistego lub innego dokumentu, podawał zamówione piwo osobie wyglądającej na niepełnoletnią.
Prawie 85 proc. sprzedawców w sklepach, w których przeprowadzono badanie było gotowych sprzedać alkohol „młodym audytorom” nie pytając ich wcześniej o dowód osobisty. Jedynie 16 proc. prób zakupu piwa zakończyło się prośbą sprzedawcy o okazanie dowodu osobistego, a wobec jego braku – odmową sprzedaży alkoholu.
Jedynie w 2 spośród 12 objętych badaniem super i hipermarketów kasjerzy zapytali „młodych audytorów” o dowód osobisty, a wobec jego braku odmówili im sprzedaży piwa. We wszystkich pozostałych tego typu placówkach sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol młodo wyglądającym klientom. Jeszcze gorsze wyniki uzyskano w małych sklepach osiedlowych. Spośród 16 przebadanych punktów jedynie w 2 sprzedawcy zwrócili uwagę na młody wiek klientów i zapytali o dowód osobisty, a wobec jego braku odmówili im sprzedaży alkoholu.
W najbliższym czasie do wszystkich właścicieli i menedżerów częstochowskich sklepów, w których podczas badania sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol „młodym audytorom”, zostaną wysłane specjalne listy interwencyjne od rodziców ze Stowarzyszenia „RoPSAN” oraz babć i dziadków nastolatków z Częstochowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
O wynikach tegorocznych badań „tajemniczego klienta” poinformowani zostaną również dyrektorzy szkół i rady rodziców częstochowskich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Zostaną zaproszeni do wspólnych działań interwencyjnych.
- Mamy nadzieję, że wspólnie uda nam się zbudować silną, Częstochowską Międzypokoleniową Koalicję Nieobojętnych z udziałem rodziców, seniorów, wychowawców i nauczycieli – mówią organizatorzy akcji. - Bardzo liczymy także na zaangażowanie przedsiębiorców i właścicieli sklepów oraz szeroką współpracę z mediami.
Źródło: UM Częstochowy |