Strona główna Archiwum 2011 - 2013 Każą płacić, nie informują jak
0 komentarze 80 views

Każą płacić, nie informują jak

Przez dwa lata Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie nie zdążył umieścić na znakach o płatnej strefie parkowania informacji, że należność za postój można uiścić przy pomocy sms-ów. Wszystko to w sytuacji, gdy w pływy z „postojowego” z roku na rok maleją, a miasto rozpaczliwie szuka pieniędzy.

Podczas wczorajszej sesji miejscy radni – na wniosek prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyka – rozszerzyli płatną strefę parkowania o kolejne kwartały miasta (czytaj tutaj). Jak argumentował prezydent, ma to przynieść dodatkowe 300 tys. zł, które maja zostać przeznaczone na łatanie dziur w drogach. Postojowym obejmuje się coraz większą część miasta, tymczasem wpływy ze strefy z roku na rok maleją. W 2008 roku wynosiły one 1 715 tys. zł, rok później spadły do 1 408 tys., by w 2010 roku osiągnąć 1 182 tys. zł. Czyżbyśmy mniej parkowali? Przecież samochodów wciąż przybywa, a nie jesteśmy jeszcze na tyle świadomym społeczeństwem, żeby rezygnować  z jazdy autem do centrum. Zatem? Cały system jest upośledzony. Od dawna wiadomo, że brakuje punktów sprzedaży kart parkingowych (ze względu na niską marżę handlowcy nie chcą ich sprzedawać). O parkomatach możemy tylko pomarzyć. Żeby więc zapłacić za postój, trzeba biegać po mieście w poszukiwaniu kiosku, który sprzedaje karty.


Nie pomogło nawet wprowadzenie systemu dokonywania opłat za pomocą sms-ów. Zresztą: jak mogło pomóc, skoro przez dwa lata, odkąd system działa, na znakach informujących o płatnej strefie nie ma ani słowa na temat tego, że taka możliwość w ogóle istnieje!

– Zostałem ostatnio zagadnięty przez pewną turystkę, w jaki sposób może ona zapłacić za parkowanie – mówi radny Konrad Głębocki ze Wspólnoty Samorządowej. – Pomyślałem, że do kiosku jest za daleko, ale przypomniało mi się, że można dokonać opłaty za pomocą sms-ów. Niestety, zarazem uświadomiłem sobie, że nie pamiętam, jak to działa.

Takich, którzy pamiętają jest niewielu, bo sam proces jest mocno skomplikowany. Brak informacji na ten temat na znakach – to kpina z kierowców. Może miasto – żeby zwiększyć spadające dochody – zamiast rozszerzać strefę, pozwoliłoby wreszcie parkującym płacić, dając im nie tylko narzędzie w postaci systemu sms-owego (a najlepiej w formie parkomatów), ale też konieczne informacje na temat jego obsługi.
   
– Od wczoraj pracujemy nad tym, żeby takie informacje się pojawiły – mówi Mariusz Sikora, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu. Mówi to dwa lata po tym, jak system został wprowadzony…

Niestety, system jest tak skonstruowany, że – aby z niego korzystać – trzeba udać się najpierw do siedziby MZDiT w Częstochowie po naklejkę do oznakowania samochodu, aby służby parkingowe wiedziały, że jego właściciel płaci przy pomocy telefonu. – Pracujemy nad tym, aby usunąć również tę niedogodność – zapewnia Sikora.


Dla ilustracji, jak skomplikowany jest sms-owy system dokonywania opłat za parkowanie, oraz dla przypomnienia jak z niego korzystać, poniżej prezentujemy instrukcję, przygotowaną 2 lata temu przez drogowców.

Rejestracja w systemie i uzupełnienie stanu konta:

– Użytkownik wysyła SMS na numer 82002 o treści A <numer rejestracyjny>. Przykład A SC11111. Do jednego numeru telefonu może być przypisanych kilka numerów rejestracyjnych.

– System rejestruje użytkownika i wysyła potwierdzenie rejestracji.

– Aplikacja automatycznie zakłada użytkownikowi „Środki parkingowe” przypisane do numeru telefonicznego GSM oraz przypisuje do niego numer rejestracyjny.

– „Środki parkingowe” są zasilane przez użytkownika, który dokonuje wpłaty na wskazane konto bankowe. W temacie umieszcza swój numer telefonu.

– Po zasileniu „Środków parkingowych” użytkownik otrzymuje SMS z numeru 82002 z informacją o zasileniu konta oraz całkowity stan dostępnych środków.

– Użytkownik przykleja na przednią szybę swojego samochodu naklejkę informującą, że korzysta z systemu SMS PARKING. Naklejki są wydawane w siedzibie Miejskiego Zarządu Dróg oraz przez funkcjonariuszy służby parkingowej. Można je także pobrać ze strony www.smsparking.pl i wydrukować.

Rozpoczęcie parkowania:

– Rozpoczęcie parkowania polega na wysłaniu SMS o treści CZE na numer 82002 ( lub CZE1, CZE2, CZE3… , gdzie liczby oznaczają numery rejestracyjne samochodów przypisanych do danego numeru telefonu).

– System weryfikuje uruchomienie usługi oraz potwierdza rozpoczęcie pobierania należności za parkowanie. SMS zwrotny informuje użytkownika o stanie „Środków parkingowych”.

– System automatycznie przerywa naliczanie w godzinach i dniach nie objętych opłatami za parkowanie.

Zakończenie parkowania:

– Zakończenie parkowania polega na wysłaniu SMS o treści K na numer 82002. Ponadto wyłączenie następuje automatycznie w przypadku, gdy „Środki parkingowe” się wyczerpią. Na 15 minut przed ich wyczerpaniem użytkownik jest o tym informowany przez system.

– System oblicza ostatnie należności oraz zdejmuje ze „Środków parkingowych” odpowiednią kwotę, opłata jest naliczana proporcjonalnie do czasu postoju.

– Po zakończeniu parkowania system wysyła użytkownikowi informację o czasie postoju, pobraniu należności, stanie dostępnych środków.

Dostępne komendy:

– A <numer rejestracyjny> – aktywacja w systemie.

– L – umożliwia sprawdzenie czy pojazd jest parkowany, stanu środków na koncie oraz jakie numery rejestracyjne są aktywowane w systemie.

– CZE; CZE1, CZE2… – komenda rozpoczynająca parkowanie, gdzie liczby oznaczają kolejne numery rejestracyjne przypisane do danego numeru telefonu.

– K – komenda kończąca parkowanie samochodu.

– U; U1; U2… – komenda powodująca usunięcie numeru rejestracyjnego z systemu SMS PARKING.

– INFO – informacja o wszystkich dostępnych komendach.

 Kontrola parkowania

– Identyfikacja pojazdu korzystającego z usługi SMS PARKING – nalepka naklejona od wewnątrz w prawym górnym rogu przedniej szyby po stronie pasażera.

– W celu weryfikacji pojazdu osoba kontrolująca przesyła SMS-em numer rejestracyjny pojazdu do serwera usługowego celem sprawdzenia czy pojazd o danym numerze rejestracyjnym rozpoczął parkowanie.

– W odpowiedzi otrzymuje SMS z informacją o statusie kontrolowanego pojazdu – numer rejestracyjny pojazdu, datę i godzinę uruchomienia przez klienta parkowania.

 

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl