Coraz bardziej widoczne są efekty prac przy przebudowie alei Wojska Polskiego. Główny wykonawca poinformował, że inwestycja została wykonana w 30 procentach.
fot. PL
Przebudowa jest realizowana w strategicznym komunikacyjnie dla miasta ciągu. Aleja Wojska Polskiego to kluczowa arteria, ale i ważny punkt na mapie kierowców podróżujących po naszym regionie i południowej Polsce.
- Zaawansowanie prac wynosi obecnie 30 procent całej inwestycji - informuje Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI. - Zrealizowaliśmy już szereg przebudów sieci uzbrojenia podziemnego. Kanalizacja deszczowa, której układ wynosi aż 15 km, została wykonana przez nas w 75 proc. Przebudowaliśmy większość kolizji elektrycznych i teletechnicznych. Cały czas budujemy kanał technologiczny, który jest zaprojektowany wzdłuż całej trasy. Jesteśmy w trakcie przebudowy sieci wodociągowych, gazowych oraz sieci ciepłowniczej w rejonie ulicy Brzozowej. Z robót mostowych wykonaliśmy już żelbety o kubaturze 4 tys. m3.
Konsorcjum firm NDI S.A i NDI Sopot S.A. realizowało w ostatnich miesiącach prace na obiektach inżynierskich. Wyburzono wiadukt nad Warta. - W rejonie ulicy Legionów dołem będzie projektowane rondo, natomiast trasa główna zostanie poprowadzona po wiadukcie - mówi Owsiany. - Roboty zostały zrealizowane w 100 proc. w zakresie wzmocnienia podłoża, następnie wykonaliśmy podpory, skrajne przyczółki oraz filary. W środę przewidujemy betonowanie ostatniego przyczółka. Prace związane z wykonaniem obiektu planowane są na czerwiec i lipiec - dodaje.
Trwa również budowa wiaduktu na skrzyżowaniu ulic Rejtana i Krakowskiej. Kilka dni temu rozpoczął się montaż konstrukcji stalowej. - Pod ten obiekt było wzmacniane podłoże, następnie przystąpiliśmy do budowy fundamentów oraz przyczółków. Wykonaliśmy trzy z czterech przyczółków, więc nasze zaawansowanie w podporach wynosi 70 proc. Na przełomie kwietnia i maja planujemy montaż belek ustrojów nośnych. To pozwoli nam rozpocząć roboty wykończeniowe na obiekcie i wykonać dojazdy do tego wiaduktu - zauważa Owsiany.
Prace postępują także przy budowie mostu nad rzeką Wartą. - W miniony tygodniu ułożyliśmy tam belki prefabrykowane ustrojów nośnych na obu projektowanych łącznicach, co było poprzedzone budową przyczółków - mówi Owsiany. - Równolegle prowadziliśmy roboty w zakresie palowania, fundamentów i przyczółków kładki dla pieszych - dodaje.
Trwają również prace związane z budową wiaduktu biegnącego nad połączeniem ul. Bór z ul. Bardowskiego. Roboty rozpoczęły się od wyburzenia istniejącego obiektu mostowego, kładki dla pieszych i kolidujących budynków. - W przyszłym tygodniu będziemy wykonywać próbne obciążenie posadowionych już pali, żeby potwierdzić ich nośność i móc następnie wykonać fundamenty, przyczółki i ustrój nośny tego obiektu - zapowiada Owsiany.
W przyszłym tygodniu mają również rozpocząć się roboty bitumiczne na pierwszych 500 metrach nowej trasy w kierunku północnym. - Obecnie trwa układanie krawężników, wykonano już podbudowę zasadniczą oraz osadzono słupy ekranów akustycznych - wymienia Owsiany.
Zaawansowanie roboty drogowe prowadzone są również na odcinku od C.H. „Jagiellończycy” w kierunku południowym. Wkrótce rozpocznie się tam układanie krawężników, a w najbliższych tygodniach ruszą roboty bitumiczne na ponad kilometrowym odcinku jezdni w stronę Katowic.
Późną wiosną powinny rozpocząć się prace montażowe sześciu nowych kładek dla pieszych. Nowe przeprawy będą posiadały parametry odpowiadające wymogom technicznym XXI wieku oraz łukowy kształt wykończenia. Każda zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych i zostanie podświetlona.
- Minione tygodnie przepracowaliśmy nad usuwaniem kolizji uzbrojenia podziemnego. Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania frontów dla ciężkiego sprzętu, który będzie wzmacniał podłoże nad fundamentami kładek i sukcesywnie będziemy rozpoczynać roboty żelbetowe z późniejszym montażem pomostów, po których będą poruszać się piesi - podsumowuje Owsiany.
Inwestycja obejmuje przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka al. Wojska Polskiego od węzła z al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską. Każdy z pasów ruchu ma mieć 3,5 metra szerokości. Ważne jest też dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś (nacisk osi pojedynczej samochodu ciężarowego) i nadanie jej kategorii KR7.
Konsorcjum firm z NDI odpowiada również za wykonanie docelowej organizacji ruchu oraz za nasadzenia zieleni. Termin zakończenia robót wraz z pozwoleniami i odbiorami mija z końcem listopada tego roku.
Źródło: własne |