Do udziału w konkursie Szlak został zgłoszony przez Śląską Organizację Turystyczną. Kapituła konkursowa doceniła znaczenie Szlaku, jego rangę dla rozwoju i promocji turystyki.
– Zdecydowano o przyznaniu złotego medalu, co jest ważnym wydarzeniem i cennym dla nas trofeum – tłumaczy Robert Nieroda, dyrektor Związku Gmin Jurajskich. – Informacja została przyjęta przez branżę turystyczną i liczymy, że dzięki temu na Jurę przyjedzie więcej turystów. Z pewnością medal wpłynie na promocję Szlaku i jego walorów. Skorzysta cała Jura.
Jest to już kolejne wyróżnienie dla jurajskiego produktu markowego, po przyznaniu w ubiegłym roku certyfikatu Polskiej Organizacji Turystycznej. Na koncie Szlaku jest również triumf w głosowaniu internautów na najlepszy produkt turystyczny 2010 roku. Zorganizowała je grupa Allegro. Wygrana w konkursie internautów pozwoliła Związkowi Gmin Jurajskich na jeszcze lepszą promocję Szlaku Orlich Gniazd oraz na dotarcie do ogromnej ilości turystów. W tym gronie jest wielu nowych krajoznawców, którzy dotychczas o Jurze mieli znikome pojęcie.
Zwycięstwo to przyczyniło się też do poczynienia pewnych kroków w kierunku rozwoju produktu i wzmocnienia jego marki. W 2011 roku powstał zupełnie nowy portal internetowy, poświęcony Szlakowi Orlich Gniazd.
– W trakcie realizacji jest nowa koncepcja rozwoju produktu turystycznego, jakim jest Szlak Orlich Gniazd – zapowiada Robert Nieroda. – W połowie listopada będą gotowe już pierwsze ustalenia odnośnie strategii. Chcemy, by Szlak stał się swego rodzaju kręgosłupem. Na jego bazie chcemy promować ciekawostki turystyczne, położone w jego pobliżu. W ten sposób być może uda się zatrzymać dłużej turystę na Jurze.
Szlak Orlich Gniazd liczy ponad 160 kilometrów. Łącząc Częstochowę z Krakowem przebiega przez 15 gmin.