W poprzednich edycjach konkursu wśród wyróżnionych przez Polska Organizację Turystyczną produktów turystycznych były m. in. Zabrze – miasto turystyki przemysłowej, Szlak Orlich Gniazd oraz cykliczne imprezy – Festiwal „Śląskie Smaki” i Tydzień Kultury Beskidzkiej. Certyfikat otrzymał również Szlak Zabytków Techniki, który dodatkowo w 2008 roku został uznany za najlepszy produkt turystyczny w kraju i wyróżniony Złotym Certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej. Czy kolejne produkty turystyczne województwa śląskiego powtórzą ten sukces?
– To zależy m. in. od operatywności samych mieszkańców terenu, który stara się o nagrodę – tłumaczy Barbara Salamon-Szympruch ze Śląskiej Organizacji Turystycznej. – Celem konkursu jest wyłonienie najbardziej atrakcyjnych, nowatorskich i przyjaznych turyście produktów turystycznych. Chodzi nam o popularyzację i wspieranie takich przedsięwzięć. Zgłoszenia powinny wpłynąć do 1 sierpnia – decyduje data wpływu wniosku do biura ŚOT. Produkty turystyczne mogą być zgłaszane przez samorządy terytorialne i gospodarcze, regionalne i lokalne organizacje turystyczne, instytucje i twórcy produktów turystycznych, stowarzyszenia i fundacje turystyczne oraz przedsiębiorców i organizatorów turystyki.
Trzy produkty turystyczne, które zostaną zgłoszone do etapu ogólnopolskiego, wybierze – powołana przez Zarząd ŚOT – Kapituła Konkursowa. Decyzja Kapituły zostanie ogłoszona w drugim tygodniu sierpnia. Zwycięzca w etapie regionalnym zostanie zgłoszony do organizowanego przez POT konkursu ogólnopolskiego na złoty certyfikat POT.
Organizatorzy podkreślają, że zgłaszane do konkursu atrakcje i ciekawostki muszą mieścić się w kryteriach „produkt turystyczny”. Oto jego definicja:
– wydarzenie – charakteryzuje się dużą spójnością tematyczną, organizacyjną oraz konkretnym umiejscowieniem w czasie i przestrzeni.
– impreza – składa się z kilku usług lub usług i dóbr materialnych (rzeczy) oferowanych przez organizatorów turystyki.
– obiekt – charakteryzuje się występowaniem jednej głównej atrakcji (usługi) i dodatkowo kilku usług towarzyszących skupionych w jednym miejscu (obiekcie) mający z punktu widzenia kartograficznego charakter punktowy.
– szlak – składa się z wielu miejsc lub obiektów związanych z pewną nadrzędną ideą, połączonych ze sobą wytyczoną, zwykle oznakowaną trasą.
– obszar – wewnętrznie złożony zbiór elementów wyróżnionych ze względu na swoją konkretna lokalizację w przestrzeni, charakteryzującą się walorami turystycznymi.
Kryteria merytorycznej oceny zgłoszeń są następujące:
1. Atrakcyjność produktu turystycznego z punktu widzenia turystów (ocena własna członka Kapituły na podstawie doświadczenia zawodowego w turystyce)
2. Oddziaływanie na zjawisko sezonowości (termin realizacji i długość funkcjonowania produktu w ciągu roku)
3. Dostępność, różnorodność, spójność oferty turystycznej produktu turystycznego na rynku turystycznym w kraju i za granicą (stopień komercjalizacji produktu turystycznego)
4. Efektywność montażu finansowego na rozwój produktu (m.in. różnorodność źródeł i sposobów finansowania, wielkość nakładów)
5. Dynamika ruchu turystycznego związana z produktem turystycznym
6. Zgodność ze Strategią Marketingową Polski oraz regionalnymi programami rozwoju produktów turystycznych
7. Sposób funkcjonowania i perspektywy dalszego rozwoju (m.in. kwestie własności, zarządzania, współpracy – sieciowość)
8. Generowanie rozwoju ekonomicznego obszaru produktu turystycznego
9. Przygotowanie formalne wniosku.
Formularz zgłoszenia oraz regulamin konkursu są dostępne na stronie internetowej ŚOT. Wnioski należy przesłać mailem: barbara.salamon@silesia-sot.pl, bądź pocztą Śląska Organizacja Turystyczna, ul. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice. Informacji o regionalnym etapie konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny 2011 udziela Barbara Salamon-Szympruch tel. 32 207 207 3).