Najpierw na policję zgłosił się 33-letni częstochowianin, który 20 października na aukcji internetowej kupił aparat fotograficzny. Zapłacił 169 złotych za towar, do dziś go jednak nie otrzymał. Z kolei do Komisariatu V zgłosiła się 27-letnia częstochowianka, która powiadomiła o oszustwie przy zakupie w sieci laptopa za 400 złoytch. Kobieta również wpłaciła pieniądze, ale nie otrzymała zamówionego towaru. Kolejny poszkodowany to 28-letni częstochowianin, który także nie otrzymał zamówionego przez internet sprzętu cyfrowego.
– To tylko kilka przypadków oszustw w sieci – mówi podinspektor Joanna Lazar, oficer prasowy częstochowskiej komendy. – Nie ma jednak dnia, aby na policję nie zgłaszały się osoby, pokrzywdzone w ten sposób. Pamiętajmy, że z Internetu korzystają również ludzie nieuczciwi. Oszuści wykorzystują najczęściej nieuwagę, pośpiech i chęć posiadania zamówionej rzeczy jak najszybciej i jak najtaniej. Warto zabezpieczyć się przed przestępstwami w sieci i najlepiej płacić za zamówiony towar przy odbiorze.
Oto kilka porad, przygotowanych przez policję na okoliczność zakupów w sieci:
– bądź ostrożny, szczególnie gdy zobaczysz tzw. „superokazje”;
– sprawdź wiarygodność sprzedajacego – przeczytaj opinie i oceny jego poprzednich aukcji i transakcji;
– jeśli licytujesz w aukcji internetowej, poczekaj do jej zakończenia, nim przelejesz pieniądze sprzedawcy;
– sprawdź, czy sprzedawca umożliwia opłatę przy odbiorze – to również wskazuje na jego wiarygodność;
– sprawdź dokładnie, czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza gdy podany w niej jest numer konta, na który masz przelać należność;
– warto zadzwonić na podany telefon w przypadku wątpliwości;
– zabezpieczaj i chroń swoje dane osobowe i nie podawaj haseł (np. po „kliknięciu” w linkach zawartych w wiadomościach e- mailowych).