– Chcemy, by niesłyszący mogli łatwiej załatwić swoje sprawy w urzędzie – mówi Maria Magdalena Gurbała, sekretarz Urzędu Gminy Poraj.
Od kwietnia w Polsce obowiązuje znowelizowana ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Każdy głuchoniemy, który zgłosi się do porajskiego magistratu, otrzyma pomoc w postaci urzędnika, posługującego się językiem migowym. Rolę tą pełni pracownik sekretariatu wójta Patrycja Kluza.
– Pomoc tłumacza jest bezpłatna – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik prasowy porajskiego urzędu gminy. – Warto podkreślić, że osoby niepełnosprawne mają prawo w kontaktach z organami administracji publicznej skorzystać ponadto z pomocy tzw. osoby przybranej. Ma ona pomagać im w porozumiewaniu się z urzędnikami.
Osoba niepełnosprawna, jeśli potrzebuje pomocy, powinna zgłosić takie zapotrzebowanie przynajmniej trzy dni przed terminem wizyty w magistracie. Zgłoszenia usług tłumacza migowego można dokonać osobiście w sekretariacie wójta Poraja, przy ul. Jasnej 21, I piętro, a także wysyłając faks pod nr (34) 314 50 06 lub maila na adres: sekretariat@ugporaj.pl. Można takze skorzystać z pomocy dzwoniąc pod numer tel. (34) 314 52 51.
Z danych Polskiego Związku Głuchych wynika, że w Polsce jest 25,7 tys. osób niesłyszących oraz 33 tys. dorosłych słabosłyszących. W Polsce jest 111 wykładowców języka migowego oraz 232 tłumaczy tego języka.