Strona główna Archiwum 2011 - 2013 Ulicą Warszawską będziemy jeździć jak po stole? To realne
Każdy, kto często jeździ tą ulicą, czekał na podobną wiadomość od wielu lat. Nic dziwnego – kierowcy i mieszkający wzdłuż Warszawskiej częstochowianie mają dosyć wieloletnich zaniedbań na ponad czterech kilometrach tego bardzo ważnego traktu. Teraz władze miasta robią wszystko, aby Warszawska przestała wreszcie być drogą przez mękę.

Szanse na unijną dotację – a tym samym na wart 75 mln zł remont ul. Warszawskiej i Rędzińskiej od pl. Trzech Krzyży do granicy miasta – są na tyle realne, że miasto ogłosiło już przetarg na projekt i przebudowę. – Wniosek o dofinansowanie inwestycji, złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jest na pierwszym miejscu listy rezerwowej, więc nasze szanse na pozyskanie tych pieniędzy są duże – mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy. – Rozstrzygnięcie powinno nastąpić w najbliższych miesiącach. Jeśli dostaniemy pieniądze, prace rozpoczną się najpóźniej w przyszłym roku.

Oferty można składać do 21 marca. Miasto z rozpisaniem przetargu się spieszy, bo chce uniknąć niepotrzebnych opóźnień. Jeśli chętni już teraz zgłoszą się i rozpoczną przygotowania do inwestycji, z pracami będą mogli ruszyć natychmiast po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o unijne dofinansowanie. W przeciwnym razie wszystko przesunęłoby się o kilka miesięcy. A co jeśli tym razem miastu się nie uda się pozyskać dofinansowania? Przetarg zostanie unieważniony, to jednak nie pociągnie za sobą dodatkowych kosztów. – Przetarg na to zadanie został przygotowany w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Miasto ogłosiło go z klauzulą, umożliwiającą unieważnienie w sytuacji braku finansowania. Dlatego ryzyko się opłaca, a pośpiech jest konieczny – przekonują urzędnicy z Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. – Mamy szanse na dotację wysokości 85 procent wartości inwestycji, a te środki trzeba rozliczyć najpóźniej w 2015 roku. Po prostu: czas to pieniądz.

Zakres prac, przewidzianych we wniosku o dotację, jest ogromny. Zmienią się Warszawska i Rędzińska, przebudowany zostanie także – co bardzo istotne – węzeł łączący Warszawską (która na tym odcinku jest drogą krajową nr 91) z DK-1. Nowe łączniki, których brak kierowcom bardzo doskwiera, pozwolą na wjazd z trasy od strony Warszawy na ul. Warszawską zarówno w kierunku centrum, jak i w kierunku Wyczerp, oraz zjazd z Warszawskiej w obu kierunkach (teraz możemy z Warszawskiej zjechać na „krajową jedynkę” tylko w kierunku Katowic, a z „jedynki” – wjechać na Warszawską tylko nadjeżdżając od strony Katowic). Co istotne dla zmotoryzowanych, wreszcie – aby dostać się w Wałów Dwernickiego na Wyczerpy i odwrotnie, nie trzeba będzie wyczekiwać na przejeździe kolejowym.

W ramach prac powstanie także pięć rond na skrzyżowaniach (przy ul. Cmentarnej, na połączeniu Warszawskiej ze zjazdem na „krajową jedynkę”, przy ul. Morsztyna, ul. Rząsawskiej oraz na rozwidleniu Rędzińskiej i Batalionów Chłopskich), co usprawni płynność ruchu i zwiększy bezpieczeństwo. Firma, która wygra przetarg, wybuduje również ciągi pieszo-rowerowe i zajmie się oświetleniem drogi. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, remont potrwa do jesieni 2014 roku.

Z wyliczeń Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu wynika, że Częstochowa z roku na rok wydaje coraz więcej pieniędzy na remonty i utrzymanie dróg. W 2010 roku miasto wydało 10 mln 776 tys. zł, w 2011 roku – już blisko 14 mln zł, a w minionym roku – ponad 19,5 mln zł.

– W 2013 roku – oprócz strategicznych inwestycji, takich jak m. in. budowa bezkolizyjnego skrzyżowania DK-1 z aleją Jana Pawła II czy budowa tzw. korytarza północnego – będą realizowane kolejne przebudowy i modernizacje dróg istniejących, znajdujących się w kiepskim stanie. W budżecie inwestycyjnym jest w sumie ok. 35 zadań drogowych – wylicza biuro prasowe Urzędu Miasta Częstochowy.

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl