Szanse na unijną dotację – a tym samym na wart 75 mln zł remont ul. Warszawskiej i Rędzińskiej od pl. Trzech Krzyży do granicy miasta – są na tyle realne, że miasto ogłosiło już przetarg na projekt i przebudowę. – Wniosek o dofinansowanie inwestycji, złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jest na pierwszym miejscu listy rezerwowej, więc nasze szanse na pozyskanie tych pieniędzy są duże – mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy. – Rozstrzygnięcie powinno nastąpić w najbliższych miesiącach. Jeśli dostaniemy pieniądze, prace rozpoczną się najpóźniej w przyszłym roku.
Oferty można składać do 21 marca. Miasto z rozpisaniem przetargu się spieszy, bo chce uniknąć niepotrzebnych opóźnień. Jeśli chętni już teraz zgłoszą się i rozpoczną przygotowania do inwestycji, z pracami będą mogli ruszyć natychmiast po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o unijne dofinansowanie. W przeciwnym razie wszystko przesunęłoby się o kilka miesięcy. A co jeśli tym razem miastu się nie uda się pozyskać dofinansowania? Przetarg zostanie unieważniony, to jednak nie pociągnie za sobą dodatkowych kosztów. – Przetarg na to zadanie został przygotowany w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Miasto ogłosiło go z klauzulą, umożliwiającą unieważnienie w sytuacji braku finansowania. Dlatego ryzyko się opłaca, a pośpiech jest konieczny – przekonują urzędnicy z Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. – Mamy szanse na dotację wysokości 85 procent wartości inwestycji, a te środki trzeba rozliczyć najpóźniej w 2015 roku. Po prostu: czas to pieniądz.
Zakres prac, przewidzianych we wniosku o dotację, jest ogromny. Zmienią się Warszawska i Rędzińska, przebudowany zostanie także – co bardzo istotne – węzeł łączący Warszawską (która na tym odcinku jest drogą krajową nr 91) z DK-1. Nowe łączniki, których brak kierowcom bardzo doskwiera, pozwolą na wjazd z trasy od strony Warszawy na ul. Warszawską zarówno w kierunku centrum, jak i w kierunku Wyczerp, oraz zjazd z Warszawskiej w obu kierunkach (teraz możemy z Warszawskiej zjechać na „krajową jedynkę” tylko w kierunku Katowic, a z „jedynki” – wjechać na Warszawską tylko nadjeżdżając od strony Katowic). Co istotne dla zmotoryzowanych, wreszcie – aby dostać się w Wałów Dwernickiego na Wyczerpy i odwrotnie, nie trzeba będzie wyczekiwać na przejeździe kolejowym.
W ramach prac powstanie także pięć rond na skrzyżowaniach (przy ul. Cmentarnej, na połączeniu Warszawskiej ze zjazdem na „krajową jedynkę”, przy ul. Morsztyna, ul. Rząsawskiej oraz na rozwidleniu Rędzińskiej i Batalionów Chłopskich), co usprawni płynność ruchu i zwiększy bezpieczeństwo. Firma, która wygra przetarg, wybuduje również ciągi pieszo-rowerowe i zajmie się oświetleniem drogi. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, remont potrwa do jesieni 2014 roku.
Z wyliczeń Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu wynika, że Częstochowa z roku na rok wydaje coraz więcej pieniędzy na remonty i utrzymanie dróg. W 2010 roku miasto wydało 10 mln 776 tys. zł, w 2011 roku – już blisko 14 mln zł, a w minionym roku – ponad 19,5 mln zł.
– W 2013 roku – oprócz strategicznych inwestycji, takich jak m. in. budowa bezkolizyjnego skrzyżowania DK-1 z aleją Jana Pawła II czy budowa tzw. korytarza północnego – będą realizowane kolejne przebudowy i modernizacje dróg istniejących, znajdujących się w kiepskim stanie. W budżecie inwestycyjnym jest w sumie ok. 35 zadań drogowych – wylicza biuro prasowe Urzędu Miasta Częstochowy.