– Uchylenie rąbka tajemnicy po to, żeby osoby mogły częściowo zapoznać się z pytaniami jest krokiem w dobrym kierunku – uważa zastępca dyrektora ds. egzaminowania WORD w Częstochowie Grzegorz Nowak.
19 stycznia weszły w życie zmiany w teoretycznym egzaminowaniu kandydatów na kierowców. Chętni szczególnie obawiali się nowego egzaminu teoretycznego. W porównaniu ze starym pytań jest zdecydowanie więcej, ale mamy tylko jedną prawidłową odpowiedź. Wcześniej test był wielokrotnego wyboru.
Pytania przygotowały dwie firmy – Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz ITS. PWPW zastanawia się na odtajnieniu 10 proc. z 2 tys. pytań, ITS nawet połowy z przygotowanych 1120. – W żadnym wypadku nie powinno ujawniać się wszystkich pytań – twierdzi Nowak. – Proszę pamiętać, jaki był cel wprowadzania nowego systemu egzaminowania. Chodziło o wyeliminowanie patologii uczenia się pytań na pamięć. Potem taki kierowcy wyjeżdżając na drogę, nie znał znaków.
W Częstochowie wciąż rośnie zdawalność teoretycznego egzaminu. W pierwszej grupie kursantów zdało zaledwie 8 proc., w lutym było 27 proc., a teraz jest ok. 35 proc. – Pytania są krótkie i zrozumiałe – przekonuje Nowak. – Problem polega na tym, że jest to nowa forma egzaminowana. Kandydaci na kierowców nie są przyzwyczajeni do klipów filmowych, na podstawie których odpowiada się na pytanie.
Jak zdać egzamin teoretyczny na prawo jazdy? – Wystarczy przeczytać kodeks drogowy i poznać znaki – radzi Nowak.