– Biuro podróży, które jest wpisane do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystyki marszałka województwa ma nadany numer – informują pracownicy biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. – Na jego podstawie w Wydziale Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego można dowiedzieć się, czy dane biuro działa zgodnie z prawem oraz czy wpis do rejestru jest dalej aktualny.
W przypadku firm, które są wpisane do rejestru, w razie problemów turysty np. z powrotem do kraju marszałek uruchamia środki na organizację transportu, które są na koncie gwarancyjnym danej firmy. Zabezpieczenie finansowe biura, oprócz pokrycia kosztów powrotu, obejmuje także zwrot wpłat, wniesionych tytułem zapłaty za imprezę w wypadku, gdy z przyczyn dotyczących organizatora wyjazdu nie zostanie ona zrealizowana.
Co możemy zrobić, gdy nie jesteśmy zadowoleni z usług biura podróży? Złożyć u organizatora skargę. Trzeba jednak pamiętać, by zrobić to w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy. Jeśli biuro turystyczne nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że uznało ją za uzasadnioną. Jeżeli odpowiedź nie satysfakcjonuje nas, możmy skierować sprawę na drogę sądową lub do Urzędu Marszałkowskiego. Pytania w sprawie biur należy składać do Wydziału Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Obecnie w rejestrze województwa śląskiego znajduje się ok. 400 firm. W roku 2010 złożono do Urzędu Marszałkowskiego ok. 30 reklamacji.
54