Strona główna Archiwum 2011 - 2013 Recenzja. Deus Ex: Bunt Ludzkości
Kiedy kilka lat temu Eidos zdecydował się na otwarcie nowego studia w Montrealu, przed nowo utworzonym zespołem programistów postawiono nie lada wyzwanie - stworzenie gry, która będzie godnym następcą jednej z najlepszych i najoryginalniejszych produkcji ubiegłej dekady, a mianowicie gry roku 2000 - Deus Ex.

Pierwszy Deus Ex zyskał sobie bardzo wielu fanów i szybko urósł do rangi gry kultowej. Kontynuacja gry, która wyszła kilka lat później – Deus Ex: Invisible Wars – może nie była złą produkcją, jednak nie trafiła w wymagania zwolenników poprzedniczki. Po kilku latach pracy zespołu z Eidos Montral, w sierpniu 2011 na półkach sklepowych pojawił się Deus Ex: Bunt Ludzkości. W ciągu pierwszych 2 tygodni sprzedał się w ilości łącznie 2 milionów kopii na PC, Xbox oraz PS3! W Wielkiej Brytanii natychmiast udało mu się trafić na pierwsze miejsce listy najlepiej sprzedających się gier, detronizując tym samym leciwe już The Sims 3. Na czym więc polega fenomen Buntu Ludzkości?

Deus Ex: Bunt Ludzkości Akcja gry rozgrywa się w roku 2027, czyli 20 lat przed wydarzeniami z pierwszej części gry. Postęp technologiczny sprawił, iż możliwe stało się połączenie ciała człowieka i maszyny. Dało to nadzieję dla ludzi, którzy w wyniku wypadku utracili kończyny, stracili wzrok lub słuch, gdyż technologia pozwoliła na stworzenie protez będących w stanie zastąpić ludzkie narządy. Umożliwiło to również każdemu człowiekowi stać się szybszym, silniejszym i zdolniejszym. Świat podzielił się na zwolenników i przeciwników tej technologii – zwanej augmentacją. Tu rozpoczyna się historia naszego bohatera – Adama Jensena – szefa ochrony w jednej z wiodących firm rozwijających i produkujących bio-mechaniczne protezy – Sarif Industries. Już w prologu gry, nasza siedziba zostaje zaatakowana przez najemników, w wyniku czego ginie wielu naukowców, wraz z eks-dziewczyną naszego protagonisty. Adam zostaje poważnie ranny, a jego pracodawca poddaje go procesowi augmentacji, aby uratować mu życie. W wyniku tego ponad 50 proc. ciała bohatera zostaje zastąpione mechanicznymi odpowiednikami. Po sześciu miesiącach urlopu Adam wraca do pracy i szybko okazuje się, że za atakiem kryje się coś większego, a ludzie którzy początkowo wydają się być sojusznikami, nie do końca mają szczere intencje.

Deus Ex: Bunt Ludzkości 2Bunt Ludzkości jest produkcją typu RPG z elementami skradania i gry akcji z perspektywy pierwszej osoby. Widok FPP przełącza się automatycznie w widok z trzeciej osoby, gdy korzystamy z osłon lub gdy aktywujemy niektóre z możliwości, jakie daje nam augmentacja. Jest to przykładowo system bezpiecznego zeskakiwania z dużych wysokości. Rozgrywkę możemy zasadniczo prowadzić na dwa sposoby: strzelając do wszystkiego co się rusza i próbuje nam zrobić krzywdę, lub brnąc do celu nie zwracając niczyjej uwagi. Jeśli wybierzemy pierwszy sposób musimy się liczyć z faktem, że amunicji w grze jest naprawdę bardzo mało. Drugi sposób zajmuje więcej czasu, lecz daje znacznie więcej satysfakcji. Głównie ze względu na możliwość cichego zakradnięcia się za plecy przeciwnika i jeszcze cichszego obezwładnienia. Augmentacje jakimi dysponuje Adam można podzielić na cztery rodzaje: rozszerzające percepcję, zwiększające możliwości bitewne, wspomagające skradanie się oraz hakowanie komputerów i systemów zabezpieczeń. Bardzo ciekawe są rozszerzenia wspomagające nasze zdolności prowadzenia konwersacji. Można oszczędzić sobie wiele trudu związanego z grą poprzez właściwe poprowadzenie rozmowy z niektórymi osobami – nowy Deus Ex jest jedną z bardzo niewielu gier gdzie możemy przegrać… rozmowę! Niestety nie ze wszystkich rozszerzeń możemy korzystać od samego początku. Aby móc uaktywnić lub rozszerzyć augmentację, a jest z czego wybierać, musimy zdobywać doświadczenie w trakcie wykonywania zadań, a następnie zamieniać je na tzw. punkty Praxi – specjalne programy pozwalające Adamowi włączyć dodatkowe moduły swojego nowego ciała. Całkowity czas gry wymaga od gracza poświęcenia około 20 godzin podążając główną ścieżką fabularną i bez wykonywania zadań pobocznych. Zależy też od stopnia trudności, jaki wybraliśmy – w grze są trzy. Muszę przyznać że sztuczna inteligencja przeciwników już na średnim poziomie trudności jest bardzo wysoka i przejście każdego pomieszczenia jest niezapomnianym wyczynem. Co odróżnia tą produkcję od innych tego typu to fakt, że tu nasi przeciwnicy oprócz oczu mają też uszy.

Deus Ex: Bunt Ludzkości 3Nowy Deus Ex wykorzystuje zmodyfikowany silnik użyty poprzednio przy produkcji Tomb Raider Underworld, który pomimo swoich kilku lat nadal pozwala na wyświetlanie pięknej grafiki i fizyki otaczającego nas świata. Pokonując kolejne akty gry odwiedzimy rozległe lokacje takie jak Detroit, gdzie mieści się firma Adama, futurystyczny Shanghai (wyspa Hengsha), Montreal oraz Ocean Arktyczny. Wszystko wykonane bardzo starannie i z wielką dbałością o szczegóły. Detroit oraz Shanghai są otwartymi lokacjami, gdzie mamy pełną swobodę poruszania się oraz wykonywania zadań pobocznych. Każda lokacja umożliwia graczowi przynajmniej kilka dróg dotarcia do celu i często okazuje się, iż aby w miarę bez przeszkód wykonać powierzone zadanie musimy improwizować, używać elementów otoczenia lub augmentacji Adama. Wracając do grafiki, powiedziałbym, że jest ona utrzymana w coraz bardziej popularnym klimacie Noire. Większość rozgrywki dzieje się w nocy, dominują ciemne barwy, a atmosfera wokół nas jest gęsta niczym beczka oleju. I to jest piękne, gdyż Bunt Ludzkości nie jest kolejną wesołą rozwałką, a wręcz przeciwnie, jest bardzo dojrzałą produkcją przeznaczoną dla dorosłego gracza. Na szczególną uwagę zasługuje ścieżka dźwiękowa w wykonaniu Micheala McCann’a, autora fenomenalnej muzyki do Splinter Cell Double Agent. Artysta stanął na wysokości zadania i według mnie skomponował jeden z najlepszych soundtracków w historii gier komputerowych. Muzyka jest doskonale wkomponowana w tło wydarzeń i znakomicie je uzupełnia.

Podsumowując, stwierdzam, że autorzy nie poszli na łatwiznę, jak to pokazuje wiele innych niedawno wydanych gier. Wręcz przeciwnie, oddali w ręce gracza produkt, w który gra się długo i przyjemnie oraz co najważniejsze, jest wart każdej wydanej złotówki. Deus Ex: Bunt Ludzkości stawia poprzeczkę bardzo wysoko. Tak wysoko, że nie jestem pewien czy nawet nie wyżej niż pierwszy Deus zrobił to dziesięć lat temu. Według mnie – pozycja obowiązkowa w biblioteczce każdego profesjonalnego gracza.

producent: Eidos Studios
wydawca: Square-Enix / Eidos
dystrybutor PL: Cenega Poland
gatunek: RPG, FPP akcji
premiera: 23 sierpnia 2011 – Świat, 26 sierpnia 2011 – Polska
wymagania: Core 2 Quad 2 GHz, 1 GB RAM (2 GB dla Vista/7), karta grafiki 1 GB (GeForce GTS 450 lub lepsza), 8.5 GB HDD, Windows XP/Vista/7

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl