Strona główna Komunikacja Przebudowa torowiska na finiszu. Od środy otwarty przejazd przez skrzyżowanie al. Jana Pawła II z Armii Krajowej (zdjęcia)

Dobiegają końca prace na szóstym, ostatnim etapie wielkiej przebudowy linii tramwajowej w Częstochowie. We wrześniu mieszkańcy będą mogli w pełni korzystać z komunikacji tramwajowej, a już w środę, 11 sierpnia udrożniony zostanie przejazd przez skrzyżowanie z torowiskiem al. Jana Pawła II z al. Armii Krajowej.

Remont torowiska i sieci trakcyjnej to prawie 14-kilometrowy odcinek od ul. Fieldorfa-Nila do pętli przy Al. Pokoju. Przebudowa jest realizowana na istniejącym układzie torowym z podziałem na odcinki, 1, 2, 3, 4, 5a, 6. Inwestycja obejmuje kompleksową przebudowę infrastruktury tramwajowej, w tym wymianę nawierzchni torowej  wraz z siecią trakcyjną oraz jej zasilaniem, sterowanie i ogrzewanie zwrotnic, przebudowę , przebudowę infrastruktury podziemnej, a także zabudowę nowych konstrukcji przejazdów drogowo-torowych i przebudowę peronów wraz z ich wyposażeniem. We wrześniu podróż tramwajami odbywać się będzie na zupełnie nowym torowisku i odmieni komunikację w mieście.

– Jesteśmy na końcowym etapie przebudowy infrastruktury tramwajowej. Aktualnie kotwiony jest tor – w technologii zielonego torowiska oraz dobiega końca montaż toru w technologii płyt prefabrykowanych. W sierpniu planujemy zakończyć montaż sieci trakcyjnej – mówi Barbara Sobczyk, zastępca dyrektora projektu z firmy NDI.  – Na trzecim odcinku, jako pierwsi w Polsce wykonaliśmy zabudowę około 1000 metrów pojedynczych torów w technologii płyt antysmogowych. Są to płyty kanałowe, wykonane z betonu katalitycznego, a więc takiego betonu, który dzięki zachodzącym w nim reakcjom chemicznym wspomaga oczyszczanie powietrza i sprawia, że jego jakość w ścisłym centrum Częstochowy będzie lepsza. Jako wykonawca inwestycji jesteśmy dumni z zastosowania tej innowacyjnej technologii.

Dzięki technologii TX Active, która została wykorzystana przy układaniu torów, powstała fotokatalityczna powierzchnia, która gwarantuje poprawę jakości powietrza w centrum miasta. Jeżeli chodzi o płyty antysmogowe, poza oczywistymi walorami ekologicznymi, mają też właściwości użytkowe, co na tym odcinku, w ścisłym centrum miasta, jest bardzo ważne. Po ułożeniu płyt powstaje powierzchnia, z której mogą korzystać również pojazdy uprzywilejowane, łatwiejsze jest też serwisowanie sieci.

– To tak naprawdę budowa nowej linii tramwajowej, ponieważ poza wymianą toru, przebudowujemy całą infrastrukturę podziemną w rejonie torowiska i nie tylko. Powstaje nowe podtorze, nowa konstrukcja toru, nowa sieć i jej zasilanie. Najwięcej obaw mieliśmy pracując w ścisłym centrum miasta. Na etapie prac ziemnych nie wiedzieliśmy, czego możemy się spodziewać, jednak dzięki dobrej współpracy z zamawiającym, instytucjami miejskimi, gestorami sieci, a także dzięki zgranemu zespołowi, udało się pokonać wszystkie przeszkody – dodaje Barbara Sobczyk z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac.

Przebudowa linii tramwajowej to duże utrudnienia dla mieszkańców Częstochowy. Jak przekonuje Maciej Hasik, rzecznik MZD i MPK w Częstochowie, efekt końcowy zrekompensuje te uciążliwości.

– Dzięki temu, co zostało wybudowane i co jeszcze powstanie, tramwaj będzie bezpieczny, komfortowy i szybszy, a taki powinien być, jeśli ma stać się alternatywą dla cywilnego transportu – twierdzi Hasik. – Ta inwestycja jest jednym z elementów szerszego układu. W Częstochowie powstają też inne strategiczne inwestycje drogowe, które albo już trwają, albo za chwilę się rozpoczną. Drożność najważniejszych tras przecinających torowisko, jak i sam tramwaj, jako alternatywa poruszania się po mieście na linii północ-południe, jest częstochowianom bardzo potrzebna.

Do tej pory udało się przebudować 10 kilometrów toru pojedynczego, w tym pętlę „Raków”, pętlę „Fieldorfa- Nila”, zajezdnię MPK i odcinek od pętli tramwajowej przy ulicy Fieldorfa-Nila do al. Jana Pawła II. We wrześniu planowane są dodatkowo roboty wykończeniowe, porządkowe, nasadzenia i montaż małej architektury. Wartość inwestycji sięga 115 milionów złotych. To największy projekt modernizacyjny w historii częstochowskich tramwajów. Łącznie z zakupem 10 nowoczesnych składów Twist drugiej generacji kontrakt opiewa na 204 mln zł z czego 144 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków UE. 

Źródło: MPK w Częstochowie

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl