Strona główna Komunikacja Prezydent Częstochowy przedstawił plan optymalizacji komunikacji miejskiej. Nowe odcinki i linie autobusowe

Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk zaprezentował w środę, 3 stycznia pierwszy etap zoptymalizowanego planu komunikacji miejskiej. Hitem może okazać się wprowadzenie nowej miejskiej linii autobusowej nr 34, która będzie dojeżdżać do trzech dużych centrów handlowych w Częstochowie, a także do Olsztyna.

– Hasła, które przyświecają zmianom, jakie częściowo już wprowadziliśmy w przypadku tramwajów i jakie zamierzamy wprowadzić w ruchu autobusowym, to elastyczność i urealnienie w transporcie publicznym – mówił prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

Kolejnym priorytetem, który prezydent określił dla nowej sieci połączeń, to pozbycie się tzw. białych plam z mapy komunikacyjnej, co jest równoznaczne z przejazdami na nowych odcinkach, dotąd pozostających bez obsługi MPK.

– Zależy nam, żeby każdy pasażer – niezależnie, w której dzielnicy mieszka – miał blisko do przystanku. W najbliższym czasie stałe połączenie komunikacyjne w postaci przedłużonej trasy linii 12 zyska ulica Przejazdowa, aż do granicy miasta, co ucieszy mieszkańców zachodniej części Gnaszyna. Nie jest to jedyne rozszerzenie zasięgu kursów zaplanowane na ten rok – dodawał Krzysztof Matyjaszczyk.

Celem zapowiadanych zmian jest zwiększenie efektywności komunikacji tramwajowej. Korekta rozkładu jazdy wynika z analizy rzeczywistych potrzeb mieszkanek i mieszkańców. Dzięki bramkom elektronicznym w pojazdach sprawdzono „zagęszczenie” liczby pasażerów i zwiększono częstotliwość kursowania tramwajów w godzinach porannego szczytu, co wpłynie na poprawę przepustowości systemu. Od nowego roku o kilka procent zwiększył się udział nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych w realizowanych kursach – będzie ich już ponad ¾ w skali całego miasta.

Poza tym dodatkowe linie autobusowe połączą istotne punkty i części miasta, umożliwiając szybszy i wygodniejszy dojazd mieszkańcom.

– Hitem może okazać się nowa miejska linia nr 34 do Olsztyna – zauważył prezydent.

– Zastąpimy podmiejską linię 58 do Olsztyna linią miejską nr 34, kursującą na podstawie miejskiej taryfy biletowej. Będzie to najkrótsze możliwe połączenie Olsztyna z rejonem Estakady, Galerii Jurajskiej i Placu Daszyńskiego. Na terenie Częstochowy 34 będzie pełniło rolę dominująca na ulicach Bugajskiej i Drogowców, łącząc bezpośrednio obiekty handlowe: Aniołów Park, Galerię Jurajską i Jagiellończyków – taki „szlak zakupowy”. Nowa linia pozwoli też na lepsze wykorzystanie linii 31 we wschodniej części miasta – uzupełniał Konrad Pruciak z Wydziału Inżynierii Miejskiej i Kontroli UM.

Inne linie autobusowe, których dotyczą zmiany, to: 10, 12, 20, 23, 24, 31, 32, 35 oraz linie podmiejskie do gminy Poczesna.

W rezultacie zmian zostanie skrócony czas oczekiwania na środki komunikacji miejskiej, co jest już zauważalne, dzięki puszczeniu ruchu przez Legionów do DK-91.

Planowany termin wdrożenia pierwszego etapu optymalizacji komunikacji miejskiej to początek lutego. Kolejne dwa mają być wdrażane stopniowo, ale jeszcze w pierwszym półroczu 2024 roku.  Cały proces ma sprostać rosnącym potrzebom społeczności lokalnej i zachęcić mieszkańców do korzystania z bardziej zrównoważonych środków transportu.

Szczegóły dotyczące optymalizacji można znaleźć tutaj.

Źródło: własne, UM Częstochowy

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl