Nominowanych w plebiscycie jest sześć kamienic. Zdecydowanymi liderami są te w Al. NMP 5 i 7. O tytuł Potworka Roku i statuetkę rywalizują także kamienice w Al. NMP 8, 16, 20 i 51. Na tej ostatniej jest aż 26 reklam. Głosowanie potrwa do 26 kwietnia. – Konkursowe kamienice charakteryzuje to, że mają chyba wszystkie możliwe formy reklam oraz liczba ich, zdecydowanie przewyższa średnią (średnio ok. 11 reklam na kamienicę) – mówi Marcin Barczyński, koordynator akcji Czyściochy i członek Stowarzyszenia Lokalni. – Braliśmy też pod uwagę sam wygląd kamienicy. Im ładniejsza architektonicznie kamienica, tym „szpetota” bardziej zauważalna.
Stowarzyszenie zakończyło pierwszą edycję akcji. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji znalazło 612 nośników reklamowych, w tym 16 reklam nieaktualnych i 10 reklam uszkodzonych. – Odzew na naszą akcję był dość pozytywny. Sprawę będziemy dalej monitorować. Planujemy kolejne akcje – zapewnia Barczyński.
Czyściochy zwróciły się z pismem do estetyka miasta w sprawie uporządkowania i usunięcia nieaktualnych reklam w Alei NMP. Stowarzyszenie postuluje też utworzenie Parku Kulturowego w centrum miasta, gdzie umieszczanie tablic, napisów, ogłoszeń reklamowych i innych znaków byłoby zakazane. W tej sprawie zwróciło się do prezydenta miasta Częstochowy.
– Pomocna we wprowadzeniu Parku Kulturowego z pewnością będzie współpraca samorządów – krakowskiego i częstochowskiego. To właśnie Kraków i jego zabytkowe centrum nie tak dawno w ramach walki z reklamowym chaosem skutecznie zostało objęte obszarem Parku Kulturowego – zauważa Barczyński. – Ufamy, że poprawa estetyki miasta, a zwłaszcza jej najbardziej reprezentacyjnej części, przyniesie korzyści przede wszystkim dla samych mieszkańców naszego miasta, ale i licznie przybyłych gości z kraju i świata.
Głosowanie na stronie internetowej stowarzyszenia: http://www.lokalni.org/335-konkurs.