Nowe prawo jazdy będzie jak do tej pory kawałkiem plastiku wielkości podobnej do karty kredytowej. Na rewersie znajdą się daty nie tylko wydania uprawnienia dla danej kategorii (jak dotychczas), ale również data ważności uprawnienia. Nowe zasady wprowadzają bowiem ważność prawa jazdy na okres 15 lat. Oczywiście nasze uprawnienia ważności nie stracą, ważność straci jedynie dokument. Nowy wzór prawa jazdy odpowiada dyrektywom narzuconym przez unię europejską.
Uspokajamy też osoby, które są posiadaczami starych wzorów tych dokumentów. Wprowadzenie nowego wzoru prawa jazdy nie oznacza obowiązku natychmiastowej wymiany dokumentu. Wymiana rozpocznie się od 2028 roku, a zakończy się w roku 2033 roku. Będzie to duża niedogodność dla kierowców. Każdego z nich czekać będzie wizyta w urzędzie. Natomiast osoby, którym ze względu na stan zdrowia wydano prawo jazdy na czas określony, będą musiały najpierw wykonać odpowiednie badania lekarskie, nawet wówczas, jeśli ważność prawa jazdy zbiega się z terminem jego wymiany.
System informatyczny oraz linia produkcyjna są już gotowe do produkcji nowych blankietów praw jazdy. Po 19 stycznia wydawane będą nowe wzory dokumentów z kolorowym zdjęciem i z nowoczesnymi zabezpieczeniami. Nowe prawo jazdy będzie miało m.in. naniesiony mikrodruk i hologram.
Zmiany również w egzaminach dla przyszłych kierowców
Tymczasem w ośrodkach egzaminacyjnych są ogromne kolejki, bowiem również 19 stycznia zmieni się system egzaminowania przyszłych kierowców. Zmiany w egzaminach dotyczą przede wszystkim części teoretycznej egzaminu. Aby uzyskać prawo jazdy kategorii B, zamiast 18 pytań wylosowanych z puli 500 – jak dotąd – egzaminowany będzie odpowiadał na 32 pytania z puli aż 3 tysięcy pytań. Przyszły kierowca, odpowiadając na pierwszych dwadzieścia pytań, będzie miał 20 sekund na przeczytanie każdego z nich i 15 sekund na odpowiedź. Do poprzednich pytań i oddanych odpowiedzi nie będzie powrotu.
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych poinformowała, że podpisała umowy na wdrożenie systemu teleinformatycznego wspierającego proces egzaminowania kandydatów na kierowców z czternastoma spośród 49 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego: wszystkimi na Mazowszu oraz ośrodkami w Krakowie, Częstochowie, Rzeszowie, Zielonej Górze, Bydgoszczy, Włocławku, Opolu i Legnicy. Co z pozostałymi 35 ośrodkami egzaminacyjnymi na razie nie wiadomo, gdyż tamtejsze WORD-y mają podpisaną umowę z inną firmą.