Strona główna Archiwum 2011 - 2013 NIK sprawdza jak poprawić bezpieczeństwo na drogach i jak pracują służby
NIK rozpoczyna kontrolę działań policji i innych instytucji administracji publicznej na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Inspektorzy sprawdzą m.in. czy funkcjonariusze są odpowiednio przeszkoleni, kiedy i na podstawie jakich przesłanek używane są fotoradary i wideorejestratory, a także czy w Polsce istnieje spójny system działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach.

– Najwyższa Izba Kontroli rozpoczyna audyt działań policji oraz innych instytucji administracji publicznej na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kontrolę poprzedził panel ekspertów z udziałem wiceprezesa NIK Mariana Cichosza, Komendanta Głównego Policji Marka Działoszyńskiego oraz przedstawicieli Inspekcji Transportu Drogowego, organizacji pozarządowych, świata nauki i mediów – informuje Paweł Biedziak, rzecznik NIK.

W 2012 roku na polskich drogach zginęło 3571 osób. Niestety Polska ma w tej kategorii bardzo niechlubne statystyki: na 100 wypadków ginie w naszym kraju średnio dwa razy więcej ludzi niż w innych krajach UE. Według prognoz do 2020 roku na polskich drogach zginie kolejnych 40 tys. osób. Aby przeciwdziałać fali śmierci na polskich drogach, NIK rozpoczyna działania kontrolne, mające ustalić m.in.:

  • czy Policja dysponuje dostatecznymi siłami (odpowiednia liczba policjantów, właściwie wyszkolonych i zaangażowanych w kontrolę ruchu drogowego) i środkami (odpowiedni sprzęt, m.in. wideorejestratory, radary), które pozwoliłyby na skuteczną redukcję zagrożeń występujących na drodze?
  • gdzie, kiedy i na podstawie jakich przesłanek policjanci decydują się na użycie radarów, fotoradarów czy wideorejestratorów?
  • gdzie i na podstawie jakich przesłanek Inspekcja Transportu Drogowego stawia maszty z fotoradarami? Czy rzeczywiście są to miejsca istotne dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym? Czy wcześniej dochodziło tam do wypadków? Czy w miejscach, gdzie fotoradary stoją od kilku lat, faktycznie doszło do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym?
  • gdzie i na podstawie jakich przesłanek samorządy zdecydowały o postawieniu fotoradarów? Czy były to miejsca szczególnie niebezpieczne? Czy nastąpił spadek liczby kolizji, wypadków, ofiar śmiertelnych i rannych w rejonach, gdzie ustawiono fotoradary gminne?
  • jak zarządcy dróg dbają o bezpieczeństwo na drogach, zwłaszcza w zakresie inwestycji drogowych (liczba śmiertelnych wypadków na świecie i w Polsce spada na obszarach, gdzie większość ruchu drogowego odbywa się na drogach dwujezdniowych – autostradach i drogach ekspresowych), organizacji ruchu (np. liczba wypadków maleje na skrzyżowaniach, na których wprowadzono odrębne światła dla skręcających w lewo) oraz oznakowania dróg?
  • i najważniejsze: czy w Polsce istnieje spójny system instytucji publicznych, który gwarantuje uporządkowane i długofalowe działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego? Czy system ten został opisany w strategiach rządowych?

Jak zapowiada NIK, raport zawierający kompleksową informację o działaniach policji i administracji publicznej dla bezpieczeństwa na drogach będzie gotowy jeszcze przed końcem roku.

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl