Afera Amber Gold skłoniła Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do przyjrzenia się bliżej temu, ile wiemy na temat instytucji parabankowych. W związku z tym na zlecenie UOKIK TNS Polska wykonał badanie opinii publicznej. Pierwszym pytaniem, jakie zostało zadane respondentom, brzmiało: Co to jest parabank?
– Na to pytanie nie potrafiło odpowiedzieć 54 proc. respondentów. Prawidłową odpowiedź znało 27 proc. badanych – informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.- Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania „szybkich pieniędzy” to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36 proc.).
Jak wynika z sondażu, połowa Polaków nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się dzieje z pieniędzmi, powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. 39 proc. konsumentów wiedziało jednak, że w takiej sytuacji mogą stracić wszystkie oszczędności.
Na pytanie „Co jest dla ciebie najważniejsze podczas inwestowania?” respondenci odpowiadali następująco: po pierwsze – zysk, po drugie – zabezpieczenie na wypadek bankructwa instytucji finansowej. To najważniejsze kryteria wyboru danej oferty dla ponad 1/3 Polaków (35 proc.). 17 proc. zwraca uwagę na opinie innych, rekomendacje analityków rynkowych oraz informacje o ofercie, przekazywane przez kredytodawcę.
Jak wynika z badania, co piąty respondent nigdy nie czyta umów dotyczących pożyczek lub zainwestowania pieniędzy. 52 procent ankietowanych stwierdziła, że czyta umowy przed ich zawarciem.
Z informacji przedstawionych przez UOKiK wynika, że prowadzi on obecnie blisko 30 postępowań dotyczących instytucji parabankowych.
– Oceniane są m.in. takie kwestie, jak sprawdzana jest zdolność kredytowa klientów, głównie w kontekście haseł reklamowych zachęcających do wyboru danej oferty: „pieniądze bez BIK”, „z komornikiem”, „na dowód”, „bez badania zdolności” itp. Analizowane są także umowy zawierane z konsumentami pod kątem występowania w nich klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim. Wyniki analizy zostaną opublikowane jeszcze w tym roku –zapowiada Małgorzata Cieloch.
Zmiany legislacyjne
UOKiK przygotował propozycje zmian w prawie, mających lepiej zabezpieczać interesy konsumentów.
– Aby zwiększyć skuteczność naszych działań, planujemy wprowadzenie do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przepisu, dzięki któremu będzie można informować wszystkich uczestników rynku o potencjalnym naruszeniu przepisów konsumenckich przez instytucje finansowe – informuje rzeczniczka. – Planujemy ponadto ograniczyć możliwość kwestionowania przez przedsiębiorcę rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji. Jest to szczególnie ważne np. dla rozstrzygnięć nakazujących zaprzestania stosowania określonej praktyki albo wycofania reklamy, która narusza zbiorowe interesy konsumentów.
Porady
Szczegółowe informacje na temat kredytów, pożyczek umów i kruczków w nich zawartych, można znaleźć w opracowaniach przygotowanych przez UOKiK zamieszczonych tutaj.