Od 19 stycznia weszły w życie zmiany w egzaminowaniu kandydatów na kierowców, a także rejestrowania osób, które ubiegają się o prawo jazdy. Formalnie więc od poniedziałku w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Częstochowie egzamin teoretyczny na kategorię B powinien odbywać się na nowych zasadach. Na razie jednak brakuje chętnych by go zdawać.
– Przeegzaminowaliśmy wszystkich zainteresowanych jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, pierwszą grupę, która ma przystąpić do nowego egzaminu teoretycznego mamy wyznaczoną dopiero na 1 lutego – mówi Maciej Wawrzkiewicz, dyrektor WORD w Częstochowie.
Zmiany obejmują nie tylko egzamin teoretyczny, dotyczą także rejestrowania kandydatów na kierowców. W myśl nowych przepisów osoba ubiegająca się o prawo jazdy musi najpierw zgłosić się do właściwego wydziału komunikacji, który generuje je profil w systemie, następnie z nadanym specjalnym numerem, zainteresowany musi trafić do szkoły nauki jazdy, która po przeszkoleniu go, wprowadza dane na ten temat do profilu kandydata w systemie. Dostęp do systemu i łączność z wydziałami komunikacji, muszą mieć też WORD-y. Z kraju napływają jednak informacje, że część ośrodków ma z tym poważne problemy.
– U nas nie ma takich kłopotów – mówi Wawrzkiewicz. – Jesteśmy w grupie tych ośrodków, które bez problemu łączą się z wydziałami komunikacji tarostwach, sprawdzaliśmy to wielokrotnie i bez zakłóceń przesyłamy sobie dane.
Co jeszcze się zmienia?
Informowaliśmy już, że najpoważniejsze zmiany dotyczyć będą egzaminu na prawo jazdy na motocykl – więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Wejdą one w życie wiosną, gdy zostaną wznowione egzaminy na prawo jazdy na jednoślady – na razie trwa zimowa przerwa.
Wiadomo już, że egzaminy na kategorię A1 odbywały się będą na tym samym modelu motocykla co dotychczas – to yamaha tw 125. Częstochowski WORD, wybrał również pojazdy, na których przeprowadzane będą egzaminy na prawo jazdy na motorower – będą to romety. W toku są przetargi, które mają wyłonić pojazdy egzaminacyjne dla kategorii A2 (motocykle o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg;) a także A, do której zaliczane są mocniejsze motocykle.