Badania prowadzone metodą mystery client (tajemniczy klient) zostały przeprowadzone na przełomie sierpnia i września 2011 roku. Zrealizowali je studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, działający w Kole Naukowym Marketingu „Meritum”. Jak informują organizatorzy, głównym celem badań była ocena jakości usług, świadczonych przez punkty IT
(informacji turystycznej) w województwie śląskim. W przypadku każdej placówki przeprowadzono trzy rodzaje audytów: audyt bezpośredni, audyt e-mailowy oraz telefoniczny.
– W przypadku przeprowadzania audytu bezpośredniego badaniu podlegały przede wszystkim takie formy zachowań pracowników IT, jak powitanie, identyfikacja i analiza potrzeb klienta, optymalna propozycja produktu, elementy komunikacji niewerbalnej pracowników IT, podziękowanie i pożegnanie – wyjaśnia Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy częstochowskiego magistratu. – Ocenie podlegały również kwestie związane z wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym placówki, gdzie oceniane było oznakowanie drogi dojazdowej do obiektu, oznakowanie zewnętrzne samego punktu, dostęp do internetu, ilość materiałów promocyjnych, czystość obiektu.
Jak podają organizatorzy badania, pracownicy częstochowskiego MCIT, działającego z III Al. NMP, uzyskali wysokie oceny za przedstawienie informacji w sposób zrozumiały, za umiejętność zaproponowania właściwego produktu oraz za zachowanie pracowników po wejściu turysty do placówki. Dobrze wypadły również badania mystery client w pozostałych dwóch formach audytu: e-mailowym i telefonicznym.
Ogółem częstochowska placówka uzyskała ocenę łączną 95,4 % (na 100 % możliwych) i została sklasyfikowana na 6. pozycji na 71. Częstochowskie MCIT otrzymało tym samym najwyższa ocenę w grupie punktów informacji turystycznych spoza Śląskiego Systemu Informacji
Turystycznej.