W ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie” w 25 częstochowskich sklepach zostały przeprowadzone badania, diagnozujące problem sprzedaży alkoholu nieletnim. Właściciele i sprzedawcy 450 sklepów włączyli się do kampanii, odbierając plakaty, naklejki i ulotki, które umieścili w widocznych miejscach swoich punktów sprzedaży.
– W ramach kampanii zorganizowano szkolenia dla właścicieli sklepów i sprzedawców, dotyczące aspektów prawnych sprzedaży alkoholu – informuje Tomasz Jamroziński z biura prasowego magistratu. – Specjalne broszury dla rodziców „Reaguj, zanim Twoje dziecko sięgnie po alkohol” przekazano do 950 szkół. Ponadto funkcjonariuszki z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie przeprowadziły cykl spotkań w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, na których mówiono o zgubnych skutkach spożywania alkoholu przez młodzież oraz przekazano główne założenia i cele kampanii. Równolegle w 21 gimnazjach organizowane były spotkania dla rodziców, na których również rozdano i omówiono broszurę informacyjno-edukacyjną na temat picia alkoholu przez osoby niepełnoletnie.
Po zakończeniu kampanii przeprowadzono badanie rezultatów w 21 sklepach. Jak czytamy w komunikacie przygotowanym przez magistrat, ankieta wykazała, że 8-procentowy wskaźnik sprzedaży alkoholu „małoletniemu” audytorowi, otrzymany przed rozpoczęciem kampanii, uległ zmniejszeniu do 4,8% po jej zakończeniu.