Ponad 88 proc. ankietowanych wysoko oceniło ogólny poziom świadczenia usług przez Urząd Miasta Częstochowy. Blisko 42 proc. przyznało ocenę bardzo wysoką.
Badanie poziomu satysfakcji mieszkańca i jakości usług na zlecenie Śląskiego Związku Gmin i Powiatów wykonała firma BIOSTAT. Podobnie jak w ubiegłym roku wzięło w nim udział 1070 klientów UM Częstochowy. Odnoszono się do warunków, w jakich są obsługiwani klienci, czytelności i zrozumiałości informacji, dostępności i fachowości osób, z którymi trzeba było się skontaktować, aby daną sprawę załatwić, zaangażowania oraz uprzejmości pracowników urzędu, szybkości, staranności oraz obiektywizmu w rozpatrywaniu sprawy.
W pięciopunktowej skali urząd otrzymał między 4,16 a 4,41. Tylko co dziesiąty badany ocenił działalność urzędu średnio, zaledwie 0,9 proc raczej nisko, a 0,2 proc. bardzo nisko. W porównaniu z 2012 rokiem duży skok dotyczy oceny bardzo wysokiej, gdzie wzrost sięga 36 proc.
Ankietowani wartościowali także poszczególne elementy jakości obsługi interesantów. Najwyżej oceniono uprzejmość urzędników oraz warunki, w jakich są obsługiwani klienci (po 4,41 pkt), a następnie fachowość osób, z którymi klient się kontaktował (4,37 pkt).Według respondentów wzrosła jakość obsługi klienta (uprzejmość urzędników, pomoc), bądź kultura osobista urzędników i ich stosunek do klienta.
Ankietowani zauważyli także poprawę w wyglądzie urzędu oraz fakt wprowadzenia ulepszonego systemu biletomatów w obsłudze interesantów, możliwości płatności kartą czy utworzenia kącika zabaw dla dzieci.
– Chcemy być jako urząd oceniani przez obiektywne instytucje zewnętrzne, bo to zawsze bardziej wiarygodna ocena – mówi dyrektor generalny Urzędu Miasta Paweł Klimek. – Robimy to nie tylko w ramach projektu benchmarkingowego – ale także np. we współpracy z naszymi uczelniami: Politechniką Częstochowską czy Akademią Jana Długosza. Zadań urzędu i samorządu dotyczą też coraz częściej prace licencjackie i magisterskie naszych studentów. Każde spojrzenie z zewnątrz jest dla nas ważne, bo pozwala zweryfikować naszą pracę, w tym np. kierunek zmian organizacyjnych.
Większość respondentów biorących udział w majowym badaniu stanowiły kobiety (71,7 proc. ogółu badanych). Średnia wieku ankietowanych to 43 lata. Najmłodszy klient w chwili badania miał 18 lat, najstarszy – 85. Blisko połowę stanowiły osoby z wykształceniem średnim.
W badaniu wzięło udział 15 tys. klientów korzystających z usług świadczonych przez urzędy miast w Bielsku-Białej, Bytomiu, Chorzowie, Częstochowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Rybniku, Sosnowcu, Tychach, Żorach, a także Kaliszu, Krośnie, Piotrkowie Trybunalskim i Tarnowie.
A co wy sądzicie na temat pracy Urzędu Miasta w Częstochowie? Opinie przesyłajcie na adres email: r.kus@wczestochowie.pl.