– Profil zaufany ePUAP służy do składania podpisów elektronicznych – mówi Ewa Jęczmyk, rzecznik prasowa częstochowskiego oddziału ZUS. – Umożliwia firmom i obywatelom składanie wniosków przez internet bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego.
By z profilu zaufanego skorzystać, trzeba utworzyć konto na ePUAP. W tym celu należy odwiedzić stronę internetową www.epuap.gov.pl. Po utworzeniu konta trzeba wypełnić elektroniczny wniosek o potwierdzenie zrofilu zaufanego ePUAP, a następnie w ciągu 14 dni udać się z nim i z dokumentem tożsamości do punktu potwierdzającego. Od 1 lipca taki punkt uruchomiony będzie także w częstochowskim oddziale ZUS przy ulicy Dąbrowskiego 43/45. Profil zaufany ważny będzie przez 3 lata.
Przy pomocy Profilu Zaufanego ePUAP będzie można:
– złożyć wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,
– złożyć wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,
– złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,
– złożyć wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek,
– złożyć wniosek o układ ratalny,
– złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
– złożyć wniosek o umorzenie należności z tytułu składek,
– a także zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.