W konferencji, złożonej z części wykładowej i warsztatowej, wzięli udział głównie pracownicy uczelni kształcących nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego, oraz bibliotekarze i studenci. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele ze Słowacji i Czech.
– To okazja do wymiany doświadczeń, do rozmów o tym, co należałoby zmienić w edukacji wczesnoszkolnej, nad czym pracować, w którym kierunku podążać – mówi dr Anna Pękala, dyrektor Instytutu Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej AJD. – Na szczególną uwagę zasługują prowadzone w ramach konferencji warsztaty, w tym roku poświęcone nowoczesnym technologiom, wykorzystywanym w edukacji.
Dr hab. Grażyna Rygał, jedna ze współorganizatorek spotkania, podkreśla, że obecnie z edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną wiąże się wiele problemów. Największy z nich to los sześciolatków: czy wcześniej rozpoczną edukację, czy też nie.
– Sytuacja nie jest ustabilizowana, a to źle wpływa na edukację. Brakuje konkretnych, wiążących decyzji – mówi dr hab. Rygał. – Problemem są podręczniki. Mimo że jest ich na rynku bardzo dużo, to ich jakość jest niska.
Uczestnicy sygnalizowali, że w ramach badającego poziom edukacji programu PISA ocena poziomu polskiej edukacji z roku na rok wypada gorzej. A edukacja wczesnoszkolna to ten czas w życiu człowieka, który niejednokrotnie przekłada się na jego późniejsze osiągnięcia.
Patronem medialnym konferencji była Gazeta Internetowa wCzestochowie.pl