Organizowana przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce, Browary Polskie oraz Komendę Główną Policji kampania realizowana jest od 2009 roku. Celem programu, któremu w tym roku patronatu udzielili Minister Sprawiedliwości oraz Minister Gospodarki, jest ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim.
Kampania opiera się na aktywizacji środowisk lokalnych – gmin, powiatów i organizacji NGO, działających w danym regionie, które angażują się w edukację skierowaną zarówno do sprzedawców alkoholu, jak i rodziców. Tegoroczny program szczególny nacisk kładzie na komunikację z rodzicami, których rola w łańcuchu prewencji jest wyjątkowa. Rodzice wpływają na kształtowanie się osobowości młodego człowieka, a tym samym na dorosłe życie swoich dzieci. Dlatego tak ważne jest, aby uświadamiali swoim pociechom negatywne skutki przedwczesnej inicjacji alkoholowej.
W Częstochowie akcja edukacyjna objęła ok. 450 sklepów i blisko 300 rodziców, dla których przygotowano broszury informacyjne o skutkach, jakie może mieć zbyt wczesna inicjacja alkoholowa nieletnich oraz o sposobach rozmowy z dziećmi w celu kształtowania w nich odpowiedzialnej postawy względem alkoholu. Dodatkowe działania na terenie Częstochowy to m.in.: szkolenia sprzedawców alkoholu, prelekcje w szkołach, rozprowadzenie przez policjantów do częstochowskich sklepów ulotek informacyjnych oraz przeprowadzenie rozmów profilaktyczno–ostrzegawczych.
22 września w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu na placu Biegańskiego w Częstochowie przedstawiciele Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Częstochowie wspólnie z policjantami z Wydziału Prewencji KMP promowali IV edycję kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie”, rozdając mieszkańcom Częstochowy materiały informacyjne w postaci ulotek, broszur i naklejek.
Więcej na temat kampanii: na www.pozorymyla.pl i pod numerem infolinii 0 801 066 366.