W związku z polską prezydencja w Unii Europejskiej w szkole podstawowej w Żarkach przystąpiono do realizacji projektu „Żarki – moje miejsce w Europie”. Działania podjęte przez uczniów mają na celu wykazanie, jak wiele zmieniło się w ostatnim czasie w Żarkach i jak bardzo gmina skorzystała na wejściu do Unii. Projekt jest realizowany od początku roku szkolnego, a zakończy się do 20 grudnia.
– W tym czasie nasz kraj przewodniczy europejskiej wspólnocie – tłumaczy Tadeusz Pakuła, dyrektor szkoły Podstawowej w Żarkach. – Jest to na tyle ważne wydarzenie, że warto go wykorzystać. Chcemy, by uczniowie zrozumieli sens uczestnictwa Polski w Unii oraz dostrzegli przemiany, które dokonały się w ostatnim czasie w naszej małej ojczyźnie. Bogata historia Żarek oraz dynamiczny rozwój po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej są wspaniałą bazą kształtowania postaw proeuropejskich.
Celami projektu ma być nie tylko popularyzacja wiedzy nt. członkostwa Polski w Unii Europejskiej, ale także rozbudzanie kreatywności, oryginalnego widzenia Żarek i Jury Krakowsko–Częstochowskiej jako własnego regionu oraz promowanie jego walorów w ciekawej formie artystycznej. Kształtowanie postaw patriotycznych, budowanie społeczeństwa obywatelskiego, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów – to zdaniem nauczycieli dodatkowe wartości, jakie wyniosą dzieci.
– Nie bez znaczenia jest także wzmocnienie współpracy między szkołą a instytucjami na terenie gminy Żarki. Mam tutaj na mysli urząd miasta, dom kultury, czy bibliotekę – dodaje Tadeusz Pakuła.
W programie biorą udział uczniowie klas I- VI, wykazujący się zainteresowaniami humanistycznymi, charakteryzujący się pomysłowością, inwencją twórczą, umiejętnością wyszukiwania i opracowywania informacji. W ramach zajęć przewidziano cykl spotkań z pracownikami gminy Żarki, a także opracowanie prezentacji multimedialnej – Polska Prezydencja w Unii Europejskiej. Zaplanowano przygotowanie krótkiej formy scenicznej związanej z historią miasta, powstanie także fotoreportaż oraz wydanie specjalne gazetki „Nowinki Szkolne”.