Jeden taniec – wiele pozytywów
Uczestniczki testowały klasyczne techniki tańca brzucha, w których najważniejszą rolę odgrywają biodra i ramiona. Jak podkreśla instruktorka Paulina Paluch, każdy podchodzi inaczej do tej techniki.
– Jedni traktują ją jako zwykły wysiłek fizyczny, są jednak i tacy, którzy podczas tańca przeżywają coś więcej, odrywają się od rzeczywistości i zagłębiają w kulturę orientu, która jest niezwykle emocjonalna – mówi Paulina Paluch.
Niezależnie od podejścia, taniec brzucha bezsprzecznie ma mnóstwo pozytywów. – Przede wszystkim kształtuje kobiecość, pozwala paniom uświadomić sobie ich walory, przez co jest coraz popularniejszy w naszym kraju – dodaje instruktorka.
Właśnie chęć poprawienia sylwetki zwabiła na warsztaty panią Dagmarę. – Nie ma co ukrywać, że muszę popracować trochę nad brzuchem i biodrami, niedawno szukałam w naszym mieście zajęć z tej techniki, a tu proszę – taka niespodzianka! – cieszyła się uczestniczka.
Egipskie pasy, bębny i myjki
Z racji tego, że dziś (28 kwietnia) Etno*c przebiegała pod hasłem „wieczór egipski”, w Klubie Roxy, w którym odbywały się warsztaty, nie zabrakło również egipskiego bazarku. Można było na nim znaleźć prawdziwe skarby, jak choćby tradycyjne roślinne myjki nazywane lufami, bębny, lekkie arabskie szkło, tkaniny służące jako męskie szale czy oryginalne pasy do tańca arabskiego.
Jakie są ceny takiego cuda? – Pasy do tańca brzucha średniej jakości to wydatek rzędu 50 zł, te profesjonalne, z aksamitu kosztują nawet 100 zł. Mamy też tzw. „turystyczne” pasy, które służą wyłącznie jako dodatek do stroju, jednak po kilku ruchach biodrami brzęczące elementy mogą odlecieć… Te kosztują 15 zł – wylicza Klara Górecka, właścicielka stoiska.
Co jeszcze?
Co czeka nas w ramach Etno*cy dziś i jutro? Przypominamy program:
Wieczór egipski, sobota, 28 kwietnia
przygotowany we współpracy z Ambasadą RP w Egipcie
Klub Roxy, ul. Dąbrowskiego 7
20.30 Prezentacja multimedialna Dostęp do wody pitnej – prawo człowieka czy przywilej? – Tadeusz Szczepaniak Polska Akcja Humanitarna
22.00 Koncert zespołu „Makam” w składzie:
– Maria Pomianowska – wokal, instrumenty smyczkowe
– Mateusz Szemraj – oud
– Wojciech Lubertowicz – darabukka, daf
– Mohammad Rasuli – ney
– gość specjalny: Laith Faisal Ali Suleiman (Egipt) – flet
23.00 Afterparty z muzyką arabską
Imprezy towarzyszące:
Wystawa fotografii ze zbiorów Klary i Tomasza Góreckich
Stragan arabski
Wieczór Saamów/lapoński, niedziela, 29 kwietnia
pod patronatem Ambasady Królestwa Norwegii
Konduktorownia – Galeria Regionalnego Towarzystwa Sztuk Pięknych, ul. Piłsudskiego 34/36
13.00 Warsztaty i pokaz tkania tradycyjnych pasów saamskich – prowadzi Lotta Willborg Stoor
(Szwecja)
15.30 Warsztaty śpiewu joik – prowadzi Per Niila Stålka (Szwecja)
17.30 Prezentacje fotografii i nagrań z trekkingów po ziemiach Laponii – Marek Styczyński
19.00 Sápmi – kraj pod gwiazdami Ursaa Maioris. Krajobraz, język, wierzenia – wykład dr Marii Sibińskiej z Uniwersytetu Gdańskiego
20.30 Projekcja filmu Bunt w Kautokeino, reż. Nils Gaup, Dania/Norwegia/Szwecja 2008 (100 min.)
22.30 Noise to silence – Koncert zespołu „Karpaty Magiczne” w składzie:
– Anna Nacher – głos, gitary, e-bow, tampura, mini harmonium, alaskański bęben ogniowy, drumle
– Marek Styczyński – preparowane cymbały santoor, trąby sygnałowe i instrumenty pasterskie, mini klarnet, analogowa elektronika: Badoog i Motophon, drumle, instr. perkusyjne
– Małgorzata „Tekla” Tekiel – gitara basowa
– gośc specjalny: Per Niila Stålka (Szwecja) – joik
Imprezy towarzyszące:
Wystawa fotografii ze zbiorów Marka Styczyńskiego
Wystawa rękodzieła ze zbiorów Lotty Willborg Stoor
Herbaciarnia „Cafe Belg”, Al. NMP 32
23.30 Afterparty z muzyką lapońską
Patronat medialny nad imprezą sprawuje Gazeta Internetowa wCzestochowie.pl.