Strona główna Archiwum 2011 - 2013 Bałagan finansowy w Kolejach Śląskich. Ogromne zarobki pracowników
Niekorzystnie zawarte umowy, brak biznesplanu, zawyżane koszty, nieprzemyślana polityka taborowa oraz brak kontroli nad spółkami zależnymi to główne zarzuty ekspertów, którzy przeprowadzili audyt finansowy Kolei Śląskich.

Pod lupę Zespołu Doradców Gospodarczych TOR trafiły umowy, sprawozdania finansowe, uchwały, dokumenty organizacyjne oraz księgowe przewoźniki. Jak określił Bogusław Kowalski z zespołu TOR, w grudniu doszło do dramatycznego rozwarstwienia kosztów i przychodów. W hierarchii płac na najwyższym poziomie stoi zarząd, na drugim miejscu najliczniejsza grupa – maszyniści z zarobkiem ok. 7,2 tys. zł. Tymczasem średnia ogólnopolska wynagrodzenia to ok. 5-5,5 tys. zł. Raport wykazał także, że w Kolejach Śląskich są grupy pracowników – ok.  20 osób zatrudnionych jako „doradcy i pełnomocnicy”.

Eksperci uznali, że Koleje Śląskie nie miały polityki taborowej. Umowy z kontrahentami zawierano zbyt późno, kompletowano różnorodne typy pojazdów. – Mimo tego, że umowy zawarto w wyniku procedur przetargowych, Spółka nie opracowała planu zakupów taborowych. Nie wiadomo, w jakich ilościach tabor nabywany powinien być taborem nowym, a w jakich używanym, w jakim czasie powinna następować jego modernizacja  – czytamy w raporcie.

Spółce zarzuca się, że zawierała umowy na leasing lub dzierżawę taboru na okres 5-8 lat. Zastrzeżenia audytorów budzi pozyskanie pojazdów spalinowych i składów z lokomotywami, gdyż ich eksploatacja generuje największe koszty.

Analizowana jest także działalność dwóch spółek zależnych Kolei Śląskich: Inteko oraz Silesia Rail.
Zdaniem ekspertów TOR Koleje Śląskie nie utworzyły systemu nadzoru właścicielskiego nad nimi i go nie realizowały. Z 7 umów przeanalizowanych przez ekspertów TOR 6 okazało się niekorzystne dla Kolei Śląskich. Druga spółka, Silesia Rail na koniec roku 2012 po nieco ponad 4 miesiącach działalności, przy kapitale własnym 100 tys. zł, wygenerowała stratę w wysokości ok. 189 tys. zł, a jej zobowiązania wynoszą łącznie ok. 328 tys. zł w tym przeterminowane wobec ZUS i US.

Ekspercki raport dotyczy m.in. przygotowania nowego programu naprawczego i rocznego biznes planu. Zaleca się renegocjację zawartych umów taborowych, płacowych oraz dostosowanie oferty przewozowej do możliwości finansowych oraz popytu na przewozy. Opracowanie przez Województwo Śląskie planu transportowego pozwoli na sporządzenie wieloletniej prognozy zapotrzebowania na kolejowe przewozy regionalne.  Da to podstawę do przygotowania strategii działalności, opracowanie odpowiedniej oferty przewozowej oraz dostosowanie taboru.

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl