Przez ostatnie miesiące w Żarkach trwają intensywne prace, aby wdrożyć Gminny Program Usuwania i Utylizacji Azbestu. 11 października została podpisana umowa między Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a gminą Żarki. Dzięki niej Żarki otrzymają pożyczkę w wysokości 138 275 zł oraz dotację tej samej wysokości. Razem będzie to 276 550 zł.
– Podpisanie umowy z funduszem otwiera furtkę do podpisywania umów z mieszkańcami gminy, którzy złożyli wnioski o utylizację azbestu – informuje burmistrz Żarek Klemens Podlejski.
W kwietniu zbierane były wnioski od mieszkańców, którzy deklarowali udział w programie i określali lata, w których chcą pozbyć się szkodliwego azbestu. Następne miesiące upłynęły na wykonaniu szczegółowej inwentaryzacji. U 110 osób, które złożyły wnioski na ten rok, wykonano zdjęcia budynków mieszkalnych lub gospodarczych, na których znajduje się azbest. Urzędnicy ogłosili konkurs dla firm, które chcą wykonywać utylizację azbestu.
– Następnym krokiem jest podpisywanie umów między gminą a mieszkańcami, którzy zgłosili się do programu. Odbędzie się to jeszcze w październiku. Właściciele nieruchomości zostaną poinformowani telefonicznie, kiedy mają przyjść na podpisanie umowy – wyjaśnia Barbara Labocha z Urzędu Miasta i Gminy w Żarkach. – Właściciele posesji przychodząc na podpisanie umowy powinni mieć przygotowany dowód osobisty, akt notarialny lub wypis z księgi wieczystej lub inny dokument, potwierdzający własność budynku, oraz numer konta bankowego.
Utylizacja azbestu w Żarkach potrwa do końca czerwca 2012 r.