– Od 17 stycznia 2013 r. wniosek o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego będzie można złożyć w dowolnym organie paszportowym na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania czy zameldowania. Należy jednak pamiętać o tym, że gotowy dokument można odebrać w tym samym miejscu, w którym składało się wniosek – informuje biuro prasowe urzędu wojewódzkiego.
Obecnie paszporty i paszporty tymczasowe w kraju wydaje wojewoda właściwy ze względu na miejsce stałego pobytu, a w razie braku takiego miejsca – według ostatniego miejsca stałego pobytu.
Nowością jest również możliwość ubiegania się o wydanie paszportu tymczasowego przez osoby, które ze względu na wykonywaną działalność zawodową muszą pilnie wyjechać za granicę (np. nieplanowany nagły wyjazd służbowy), a nie posiadają ważnego paszportu. Obecnie paszport tymczasowy wydawany jest między innymi osobom przebywającym w kraju i za granicą, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny, osobom przebywającym czasowo w kraju lub za granicą , na powrót do miejsca stałego pobytu.