Strona główna Archiwum 2011 - 2013 Zdobycie prawa jazdy na motor niewykonalne? Łatwo na pewno nie będzie…
0 komentarze 59 views

Zdobycie prawa jazdy na motor niewykonalne? Łatwo na pewno nie będzie…

Dość łatwy dotychczas egzamin praktyczny na prawo jazdy na motocykl wkrótce może okazać się nie do zaliczenia. Po nowym roku kandydatów na kierowców jednośladów czeka rewolucja. Będą musieli zaprezentować niezwykłe wręcz umiejętności! Na razie nowym wymogom nie mogą sprostać nawet doświadczeni egzaminatorzy, a w częstochowskim ośrodku ruchu drogowego wydłużają się kolejki tych, którzy chcą zdążyć z przed wprowadzeniem nowych zasad...

Od 19 stycznia 2013 roku zmiany czekają wszystkich zdających teoretyczny egzamin na prawo jazdy. Kończy się era pytań testowych, w których mamy od jednej do trzech prawidłowych odpowiedzi. Po reformie egzamin teoretyczny będzie się składał z dwóch części: pierwszą stanowi 20 pytań z wiedzy podstawowej, drugą – 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy. 


W pierwszej części kandydat będzie musiał odpowiadać „tak” lub „nie” na pytania, wybierane losowo w czasie rzeczywistym z bazy danych. Ta ma zawierać ponad tysiąc zagadnień. Większość pytań będzie dotyczyć konkretnej wizualizacji lub filmu, zarejestrowanego w ruchu ulicznym. Na zapoznanie się z pytaniem osoba egzaminowana ma 20 sekund, na udzielenie odpowiedzi – 15 sekund (tylko w tym czasie możliwa jest zmiana wcześniej wskazanej odpowiedzi). W przypadku 12 pytań specjalistycznych wybieramy jedną z trzech dostępnych odpowiedzi A, B lub C. Na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi mamy 50 sekund.

Na 20 pytań z wiedzy podstawowej, składa się: a) 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; b) 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; c) 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego. W zależności od ciężaru gatunkowego pytania, otrzymamy od 1 do 3 punktów za poprawną odpowiedź. Podobna gradacja zastosowana jest w przypadku pytań specjalistycznych.

– Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74 – informuje Maciej Wawrzkiewicz, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego Częstochowie. – Osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik z części teoretycznej egzaminu państwowego w przypadku zdobycia co najmniej 68 punktów.

Łączny czas trwania części teoretycznej egzaminu wynosić będzie 25 minut. Jeśli kandydat przystąpi do egzaminu na więcej niż jedną kategorię prawa jazdy, czas egzaminu wydłuży się o 25 minut.

Zdanie prawka na motor może okazać się niewykonalne

W częstochowskim WORD tłumy osób chcą zapisać się na egzamin w najbliższym możliwym terminie, aby zdawać go na dotychczasowych zasadach. Nie chcą być ofiarami rewolucji w nowych przepisach o egzaminowaniu. 

Najistotniejsza zmiana to tzw. egzamin na mieście. Dotychczas był on banalny. W Częstochowie trasa miała dwa warianty wokół stadionu żużlowego, dzięki czemu prawidłowego przejazdu można było nauczyć się na pamięć. Od wiosny, gdy egzaminy na motocykl zostaną wznowione po zimowej przerwie, dobór trasy będzie zależał od egzaminatora.

– Będzie podobnie jak w przypadku egzaminu na kategorię B, czyli samochód osobowy – mówi dyrektor Wawrzkiewicz. – Minimalny czas trwania egzaminu to 25 minut.

To jednak nie wszystko. Zmieniają się zasady egzaminowania na placu manewrowym. Do popularnej ósemki i slalomu wolnego dochodzą nowe warianty: omijanie przeszkody i slalom szybki. W pierwszym z nowych manewrów należy rozpędzić motocykl do min. 50 km/h (prędkość jest mierzona w bramce, przez którą przejeżdżamy), a następnie ominąć przeszkodę o szerokości metra, położoną w odległości 10 m od bramki, i zmieścić się w bramkę wyjazdową, znajdującą się podobnie w odległości 10 m od przeszkody. Przy wyjeździe prędkość motocykla nie może być mniejsza niż 50 km/h.

Najtrudniejszym wariantem jest tzw. slalom szybki – w przypadku egzaminu na prawo jazdy kategorii A, czyli na duży i silny motocykl. Nowelizacja przepisów wprowadza bowiem podział w przyznawaniu uprawnień do kierowania jednośladem, w zależności od wieku kierowcy, pojemności skokowej i mocy silnika. 

Wykonując nowy slalom, podobnie jak przy omijaniu przeszkody, musimy przejechać przez bramkę z prędkością min. 50 km/h, następnie ominąć trzy pachołki, rozmieszczone w odległościach co 7 m, i wjechać z prędkością min. 50 km/h w bramkę wyjazdową, oddaloną o 7 m od ostatniego pachołka. 

Jak udało nam się dowiedzieć, z prawidłowym wykonaniem tego zadania problemy mają sami egzaminatorzy, którzy – będąc doświadczonymi motocyklistami – sprawdzali, jak trudne zadanie czeka zdających. 

Bardzo wiele w  tej kwestii zależało będzie od motocykla, na jakim będzie przeprowadzony egzamin. Ministerstwo nie precyzuje natomiast, jaki ma być to pojazd. 

– Testowaliśmy kilka maszyn, rozmawiamy również z ośrodkami szkolenia na temat tego, jaki pojazd wybrać. Wiadomo przecież, że będą one musiały nabyć takie same motocykle, aby kursanci mogli z nich korzystać w czasie nauki – mówi dyrektor Wawrzkiewicz.

Wokół nowych egzaminów jest jednak więcej niewiadomych. Ośrodki egzaminacyjne w całym kraju muszą posiadać jednolity system teleinformatyczny, zintegrowany ze starostwami i Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców. W zamyśle kandydat na kierowcę, przed zapisaniem się na kurs, ma zgłosić się do starostwa, które wyda mu elektroniczną kartę kierowcy – będą na niej gromadzone wszystkie informacje o danej osobie, od badań lekarskich, przez ośrodek szkolenia po egzamin. Resort w tym przypadku również nie doprecyzował szczegółów.

– Jest wiele niewiadomych i mało czasu. Czekamy, aby minister zaproponował jakieś wyjście awaryjne w zakresie dogrania tego wszystkiego – mówi Wawrzkiewicz. 

Nowelizacja przepisów wprowadza nowe kategorie praw jazdy, potwierdzających uprawnienia do kierowania następującymi jednośladami:

Kategoria AM – minimalny wiek 14 lat:
a) motorowery;
b) czterokołowce lekkie.

Kategoria A1 – minimalny wiek 16 lat:
a) motocykle o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,1 kW/kg;
b) motocykle trójkołowe o mocy nieprzekraczającej 15 kW;
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM.

Kategoria A2 – minimalny wiek 18 lat:
a) motocykle o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg;
b) motocykle trójkołowe o mocy nieprzekraczającej 15 kW;
c) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM.

Kategoria A –  minimalny wiek to 20 lat, jeżeli osoba od co najmniej 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2; w pozostałych przypadkach 24 lata:
a) motocykle o mocy powyżej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg;
b) pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM.
 

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl