Jak informuje magistrat, stan techniczny wałów na całej długości kanału ulgi Kucelinka oraz
rzeki Warty w kierunku od torów kolejowych relacji Częstochowa – Kielce do miejscowości Słowik określony został jako „zagrażający bezpieczeństwu”.
– Negatywna ocena jest efektem wniosków, zawartych w sporządzonej na zlecenie Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach dokumentacji – informuje Włodzimierz Tutaj, rzecznik magistratu w Częstochowie. – Wynika z niej, że potrzebne jest podjęcie prac, obejmujących modernizację lub odbudowę wałów przeciwpowodziowych, szczególnie w obrębie kanału ulgi Kucelinka. Problem jest poważny z uwagi na fakt, że obszar chroniony wałami zamieszkuje kilkanaście tysięcy częstochowian. Administratorem wałów jest Śląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych.
Jak się dowiadujemy, pod koniec marca br. prezydent Częstochowy wysłał do marszałka
województwa śląskiego pismo z prośbą o ujęcie tego zadania w planie finansowym, przeznaczając niezbędne środki na ten cel dla ŚZMiUW. Z odpowiedzi nadesłanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wynika, że modernizacja wałów została ujęta w projekcie planu budżetowego na 2013 r.
W ocenie stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego miasta stan techniczny obwałowań innych rzek, płynących w granicach administracyjnych Częstochowy, został określony jako „nie zagrażający bezpieczeństwu”.
W minionych latach z Gminnego i Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w Częstochowie przeznaczono prawie 3 mln złotych na remont, odbudowę i budowę wałów przeciwpowodziowych rzek węzła częstochowskiego (Warty, Kucelinki, Stradomki, Konopki, Brzezinki, Szarlejki, Sobuczyny), jak i na konserwację koryt tych rzek i międzywala.
Na terenie Częstochowy znajduje się łącznie 51,58 km rzek i cieków wodnych, będących w administracji Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu – Nadzór Wodny w Częstochowie (rzeka Warta) oraz Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach oddziału w Częstochowie.