– Urządzenie zostało zamontowane pod koniec czerwca – tłumaczy Paweł Wysocki, informatyk z Urzędu Gminy w Kłomnicach. – Na razie jeszcze nie działa. Mamy nadzieję, że już w końcu sierpnia ludzie będą mogli z niego choć częściowo korzystać. Kiosk elektroniczny powstał w ramach szerszego projektu pod nazwą „e-powiat częstochowski”. Zadanie jest realizowane na terenie całego regionu. Ma służyć mieszkańcom gminy, powiatu, a także turystom.
Dzięki urządzeniu, na którym znajduje się naklejka z napisem „Wrota powiatu częstochowskiego”, mieszkańcy gminy uzyskają dostęp do szeregu cennych informacji. „Wrota” udostępniać będą informacje przede wszystkim o regionie, samorządzie, gospodarce, środowisku, sporcie, kulturze i edukacji, zdrowiu, Unii Europejskiej oraz polityce społecznej. Znajdzie się tam także miejsce na wspomaganie promocji różnych wydarzeń, relacji i dyskusji na forum. Dostępne mają być również informacje o charakterze usługowym, a wśród nich – publikacje ogłoszeń o zamówieniach publicznych, oferty pracy, baza edukacyjna i szkoleniowa oraz katalog teleadresowy. Będzie moduł poświęcony turystyce, integracji samorządowej, a także dostęp do cyfrowego urzędu.
– Zadaniem systemu cyfrowego urzędu jest wykorzystanie nowoczesnych metod komunikacji pomiędzy interesantami a urzędnikami – tłumaczy Wysocki. – Aby takie rozwiązanie było możliwe, wdrożony zostanie w urzędach gmin naszego powiatu elektroniczny system obiegu dokumentów. Pierwsze dokumenty do nowego systemu trafić powinny już po wakacjach.
Na razie w ramach projektu uzupełniono sprzęt w kłomnickim urzędzie. Oprócz infrastruktury, niezbędnej do działania samego obiegu dokumentów i połączenia ze starostwem, wymieniono m. in. 13 starych komputerów.
Całość projektu „e-powiat” to wspólny projekt 16 samorządów (powiatu częstochowskiego i gmin). Projekt został dofinansowany z funduszy europejskich w ramach działania „Rozwój elektronicznych usług publicznych”.
68