– Docelowo każdy z peronów jest wyposażony nie tylko w nowe oświetlenie, system nagłaśniający oraz wiaty i elementy małej architektury – informuje Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – Dzięki specjalnym pochylniom obiekty są bardziej przyjazne osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wsiadanie do pociągów jest wygodniejsze, a to za sprawą podwyższenia peronów z dotychczasowych 35 cm do 55 cm. Inwestycja pozwala też zwiększyć prędkość pociągów. Po zakończeniu wszystkich prac przejazd z Koluszek do Częstochowy będzie krótszy o pół godziny.
Na odcinku Koluszki – Częstochowa przebudowano już perony w miejscowościach Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Rozprza, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk, Radomsko, Bobry, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki oraz Częstochowa Aniołów. Nowe perony wyposażone są w oświetlenie, ogrodzenie i system nagłaśniający. Osoby niedowidzące, dzięki specjalnie zastosowanej nawierzchni, mogą rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronowa. Do końca tego roku na większości przebudowanych przystanków zaplanowano montaż wiat i innych elementów małej architektury, takich jak ławki czy gabloty informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na trasie Koluszki – Częstochowa wyremontowane zostaną 43 obiekty.
W efekcie prowadzonych działań przywrócona zostanie prędkość rozkładowa do 120 km/h dla pociągów osobowych i do 100 km/h dla pociągów towarowych, co będzie miało realne przełożenie na czas podróży oraz transportu towarów. Dziś w wielu miejscach pociągi muszą zwalniać do 50 km/h, dlatego też na pokonanie całego 125 km odcinka, składy regionalne potrzebują około dwóch i pół godziny, a składy TLK około dwóch godzin. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Koluszek do Częstochowy potrwa o pół godziny krócej.
Koszt realizacji projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” wyniesie ponad 535 mln złotych netto, z czego 416,2 mln złotych netto będzie pochodzić z dofinansowania Unii Europejskiej.
W ramach inwestycji odnowionych zostanie: 158,5 km torów, 83 km sieci trakcyjnej, 30 mostów, 15 przepustów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych, 5 wiaduktów.
Źródło: PKP PLK