Zgodnie z najnowszymi wytycznymi unijnymi w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz ich dopasowania do polskiego prawa, przedsiębiorstwa wodociągowe są zobowiązane do poszerzenia zakresu informacji udostępnianych konsumentom. Obejmuje to m.in. szczegółowe dane dotyczące ceny za litr wody, a także możliwości porównania indywidualnego zużycia ze średnim zużyciem w gospodarstwach domowych.
– Przedsiębiorstwo jest w trakcie procedowania wniosku w zakresie cyfryzacji usług oraz sposobu obsługi Klientów Spółki, którego założeniem jest realizacja usług z wykorzystaniem narzędzi komunikacji elektronicznej. Korzyścią dla mieszkańców będzie m.in.: automatyzacja odczytów i stały dostęp do informacji o zużyciu wody oraz rozszerzenie funkcjonalności dostępnych przez eBOK – wyjaśnia Paweł Gruszczyński, rzecznik Wodociągów Częstochowskich. – Na obecnym etapie w systemie eBOK Wodociągi Częstochowskie zapewniają swoim odbiorcom dostęp do wystawionych faktur, dokonanych płatności, stanu wodomierza oraz prezentacji graficznej zużyć wody. Dodatkowo za pośrednictwem systemu Klienci maja możliwość podania stanu licznika, dokonywania płatności oraz wysyłania zapytań – dodaje.
Wodociągi Częstochowskie przygotowane są także na ewentualne zmiany w ustawie, które dotyczą monitoringu jakości wody. W przedsiębiorstwie czuwa nad tym świetnie wyszkolony personel Centralnego Laboratorium Badania Wody i Ścieków, wyposażonego w nowoczesną aparaturę badawczo-pomiarową.
Centralne Laboratorium posiada akredytację Polskiego Centrum Akredytacji na pobieranie próbek wody do badań oraz na wykonywanie badań wody, w tym wody do spożycia za pomocą 32 metod fizykochemicznych, 8 metod mikrobiologicznych.
– Wodociągi Częstochowskie od wielu lat udostępniają wszystkie badane parametry na swojej stronie internetowej, jak również w siedzibie Spółki wszystkim zainteresowanym – podkreśla Paweł Gruszczyński. – Przedsiębiorstwo przygotowane jest na ewentualne zmiany wynikające z ustawy, a co za tym idzie zakres badań wody będzie dostosowany do obowiązujących przepisów – dodaje.
Od 2019 roku spółka realizuje również prace związane z opracowaniem i wdrażaniem Planu Bezpieczeństwa Wody dla obszaru działania Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji w Częstochowie.
– Pierwsze kompleksowe oceny ryzyka, obejmujące cały proces – od ujęcia wody, przez jej uzdatnianie i magazynowanie, aż po dystrybucję – zostały przeprowadzone w listopadzie 2019 roku i zaktualizowane w maju 2023 roku. Dalsze aktualizacje będą realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego – informuje Paweł Gruszczyński.
Częstochowskie wodociągi w swoich działaniach kładą nacisk na społeczny charakter świadczonych usług, stale podnosząc standardy obsługi klienta, utrzymując wiarygodność oraz niezawodność wykonywanych działań. Dlatego też w przedsiębiorstwie przeprowadzono analizie potrzeb mieszkańców oraz pracowników, a następnie złożony został wniosek o dofinansowanie w ramach naboru do projektu „Cyfryzacja usług oraz sposobu obsługi klientów Przedsiębiorstwa”.
– Ogólnie rzecz biorąc, celem projektu jest zwiększenie efektywności operacyjnej naszego przedsiębiorstwa, poprawa jakości i dostępności świadczonych usług dla klientów oraz dostosowanie przedsiębiorstwa do współczesnych wymagań technologicznych i cyfrowych – tłumaczy Paweł Gruszczyński.
Główne cele projektu to:
- Optymalizacja zarządzania infrastrukturą: wdrożenie Systemu Informacji Przestrzennej GIS ma usprawnić zarządzanie siecią wodociągową i kanalizacyjną, poprawić koordynację działań technicznych oraz planowanie remontów
i modernizacji. - Automatyzacja odczytów i dostęp do danych dla mieszkańców: system eWoda ma zautomatyzować zdalny odczyt wodomierzy, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i umożliwi mieszkańcom stały dostęp do informacji o zużyciu wody.
- Pełna cyfryzacja procesów wewnętrznych: rozbudowa systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów (EOD) ma na celu usprawnienie i zautomatyzowanie wewnętrznych procesów administracyjnych przedsiębiorstwa.
- Zwiększenie cyberbezpieczeństwa: wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa ma chronić infrastrukturę informatyczną PWiK przed zagrożeniami.
- Poprawa jakości obsługi klienta i dostępności usług: stworzenie nowoczesnej platformy e-Usługowej, w tym eBOK, ma ułatwić mieszkańcom dostęp do usług online, zintegrowanych z Krajowym Węzłem Identyfikacji Elektronicznej. Modernizacja strony internetowej ma również poprawić jej dostępność
i funkcjonalność. - Modernizacja infrastruktury IT: projekt obejmuje również zakup nowego sprzętu komputerowego w celu zapewnienia odpowiedniego środowiska pracy dla systemów cyfrowych i pracowników.
Źródło: Wodociągi Częstochowskie