– Inwestycja była kontynuacją tego, co udało nam się zrobić przy okazji realizacji węzła drogowego. Dzisiaj następna część naszego miasta została zabezpieczona – mówi Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy. – Oczywiście to nie koniec, bo wciąż trzeba wykonać wiele prac na naszych rzekach, żeby mieszkańcy byli już całkowicie spokojni o swoje bezpieczeństwo.
Inwestycja, która kosztowała ponad 4 mln zł, objęła 740 metrów bieżących lewobrzeżnego wału przeciwpowodziowego rzeki Warty, który zakończony jest zjazdem w rejonie nowej przeprawy mostowej łączącej ul. Drogowców z ul. Srebrną do tzw. rowu od Kamienia od trasy DK-1.
– Od 2001 roku sukcesywnie staramy się remontować najbardziej newralgiczne odcinki w Częstochowie – twierdzi Magdalena Żmuda, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu. – W tym czasie łącznie z tą inwestycją zmodernizowaliśmy ponad 12 z 16 km wałów, którymi tutaj administrujemy. Jesteśmy pełni nadziei, że zostawiamy miasto dobrze zabezpieczone przed powodzią.
W ramach inwestycji wybudowana została również droga, która stanowi koronę wału i służy mieszkańcom jako dojazd do ich posesji. Spełnia też rolę rekreacyjną.
Wśród zadań planowanych do realizacji z udziałem środków unijnych i ujętych w planach gospodarowania wodami jest lepsze zabezpieczenie okolic Starego Miasta i dzielnicy Wyczerpy.
W rejonie ulicy Krakowskiej ma powstać 700-metrowy, lewobrzeżny bulwar łączący ujście Stradomki z nieczynnym mostem kolejowym i lewobrzeżnym wałem w rejonie hurtowni „Wafelek”. Planowany okres realizacji to lata 2017-2019, a szacunkowy koszt to ok. 6 mln zł.
Kolejna inwestycja dotyczy zabezpieczenia dzielnicy Wyczerpy poprzez budowę 800-metrowego wału od mostu nad rowem odwadniającym trasę DK-1 do ul. Zelwerowicza oraz 200-metrowego odcinka od ul. Brucknera do ul. Dickensa. Nowy obiekt ma zostawić suchy polder zalewowy pomiędzy Wartą, a często zalewanym osiedlem „Grajdołek”. Planowany okres realizacji to lata 2017-2019, a koszt szacunkowy to ok. 10 mln zł.
Źródło: własne, UM Częstochowy