Dzięki unijnemu dofinansowaniu w latach 2007-2013 powstały nowe drogi, wiadukty, ronda i ścieżki rowerowe. W trakcie realizacji jest budowa węzła DK-1–DK-46 oraz węzła DK-1–DK-91 w ramach przebudowy ul. Warszawskiej.
Od lipca zeszłego roku trwają prace związane z jedną z największych w historii inwestycji drogowych w Częstochowie – przebudową DK-1, budową wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46 oraz połączeniem z ul. Srebrną. W ramach prac powstają trzy nowe ronda. Równocześnie finalizowana jest budowa estakady, kładki dla pieszych i mostu przez rzekę Wartę. Węzeł ma powstać do października. Budowa wielopoziomowego i bezkolizyjnego skrzyżowana to koszt ponad 82 mln zł. Kwota dofinansowania, którą udało się miastu pozyskać – to blisko 64 mln zł.
W grudniu 2013 r. rozpoczęły się prace związane z przebudową ul. Warszawskiej i Rędzińskiej. Pierwszym etapem inwestycji jest most nad DK-1 w ciągu ul. Warszawskiej. Pozwoli to m.in. na wyjazd z trasy DK-1 – jadąc od strony Warszawy – na ul. Warszawską (DK-91) – w kierunku Wyczerp oraz w kierunku centrum miasta, a także odwrotnie, czyli na zjazd z ul. Warszawskiej na trasę – zarówno w kierunku Warszawy, jak i Katowic. Budowa samego wiaduktu, który w ten sposób sprawniej skomunikuje ul. Warszawską z trasą DK-1, ma zakończyć się pod koniec sierpnia br. Przy węźle DK-1 – DK-91 powstanie też rondo. W dalszych etapach inwestycja przewiduje m.in. utworzenie kilku kolejnych rond na szczególnie uczęszczanych skrzyżowaniach, w tym tzw. rond turbinowych.
W ramach projektu położona zostanie nowa nawierzchnia w ul. Warszawskiej i Rędzińskiej do granic miasta Częstochowy. Drogowcy przebudują skrzyżowania ul. Warszawskiej: z aleją Jana Pawła II, ul. Cmentarną (rondo), ul. Wały Dwernickiego, ulicami Morsztyna oraz Dickensa (rondo), ul. Norwida, ulicami Konarskiego i Rząsawską (rondo), przebudowa skrzyżowania ul. Rędzińskiej z ul. Batalionów Chłopskich (rondo).
Na całym odcinku ulic Warszawskiej i Rędzińskiej powstaną także ścieżki rowerowe, nowe chodniki, nowe elementy oświetlenia i odwodnienia. Całkowity koszt inwestycji, której zakończenie planowane jest na koniec sierpnia 2015 r., to ponad 74 mln zł, a kwota dofinansowania to blisko 49 mln zł.
W 2014 roku Miejski Zarząd Dróg i Transportu planuje także rozpocząć budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Młodości i Ludowej wraz z przebudową oświetlenia i odwodnienia oraz przebudowę skrzyżowania ul. Powstańców Warszawy z ulicami: Gościnną i Leśną (na małe rondo). Wartość projektów to odpowiednio ok. 2 mln 300 tys. oraz ponad 2 mln zł. 85 proc. kosztów obu inwestycji pokryta zostanie z unijnego dofinansowania. Prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku.
W nowych okresie programowania MZDiT zabiega o unijne środki na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 908 – ul. Dźbowską, Powstańców Warszawy, Gościnną wraz z przedłużeniem alei Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej. Inwestycja będzie kosztować ok. 70 mln zł, z czego dofinansowanie to blisko 60 mln zł.
Projekt będzie polegał na budowie nowego odcinka drogi (od skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z Bohaterów Monte Cassino do Dźbowskiej) oraz przebudowie istniejącego (Dźbowska, Powstańców, Gościnna) do granic miasta, aby stworzyć połączenie z węzłem autostradowym. Ten projekt został wpisany na listę tzw. projektów kluczowych w ramach RPO na lata 2014-2020.
W ramach dofinansowania z Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Częstochowa planuje z kolei budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy trzech częstochowskich dworcach PKP: Częstochowa Główna, Dworzec Stradom i Raków. Szacowany koszt projektu to ponad 41 mln zł, z czego 35 mln zł to unijne dofinansowanie. Miejski Zarząd Dróg i Transportu rozstrzygnął już przetarg na opracowanie koncepcji budowy tych węzłów.
Miasta stara się również o fundusze europejskie na budowę Systemu Inteligentnego Transportu Miejskiego w Częstochowie wartego szacunkowo ponad 121, 5 mln zł, przebudowę alei Wojska Polskiego-DK1 (84 mln zł), a także rozbudowę DK-46 – ulicy Głównej i ulicy Przejazdowej wraz z przebudową DK-43 od granicy miasta do ul. Pułaskiego (ul. św. Rocha, Okulickiego, św. Krzysztofa, św. Jadwigi wraz z budową obejścia ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego). Ta ostatnia inwestycja, szacowana na 140 mln zł, pozwoliłaby na modernizację dróg krajowych w granicach miasta na długości ok. 14 km i byłaby największą – pod tym względem – inwestycją w naszym mieście.
Źródło: MZDiT w Częstochowie