– Każdy z nas z pewnością czuł dyskomfort w jakimś miejscu. Osoby z niepełnosprawnościami mają dużo większe potrzeby i takich miejsc, w których mają trudności w naszym mieście, jest więcej. Dlatego też z myślą o nich postanowiliśmy stworzyć „Wytyczne do projektowania przestrzeni publicznej w celu likwidacji barier architektonicznych” – wyjaśnia prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Społeczny rzecznik osób z niepełnosprawnościami Tomasz Tyl wnioskował o to, żebyśmy jak miasto wzorem przyjętych standardów rowerowych opracowali standardy dotyczące projektowania przestrzeni publicznej z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Liczymy, że od teraz wykonawcy inwestycji w mieście będą uwzględniać te wymagania.
Opracowanie przygotowane przez Arkadiusza Zemłę z Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu zawiera wiele wytycznych, które powinny być brane przy projektowaniu przestrzeni publicznej w celu likwidacji barier architektonicznych. Chodzi m.in. o poręcze, ścieżki dotykowe dla osób niedowidzących bądź niewidomych, lokalizację małej architektury, oznaczenia przejść dla pieszych czy przystanki komunikacji miejskiej.
– W opracowaniu skoncentrowaliśmy się na przestrzeni w komunikacji miejskiej, czyli przystanki, ciągi piesze, centra przesiadkowe, ale też np. parki – wylicza Arkadiusz Zemła. – Te wytyczne będą teraz zawarte w przetargach. Pewnie nie unikniemy takich sytuacji, w którym nie będzie możliwe spełnienie tych wymagań. Wtedy jednak projektant będzie kierował stosowny wniosek do zarządu dróg, który ewentualne pozwoli na jakieś ustępstwa.
Dokument był konsultowany ze środowiskami osób z niepełnosprawnościami. – Częstochowa jest przyjazna dla osób niepełnosprawnych, ale w sporej jej części mamy jeszcze wiele do zrobienia. Dzięki tej trójstronnej współpracy staramy się, aby Częstochowa była miastem bez barier – mówi Jolanta Sulema, pełnomocnik prezydenta miasta ds. osób z niepełnosprawnościami.
Źródło: własne